Zondag 20/10/2019

Oscars

Producent achter Belgische inzending voor Oscars doet er alles aan om nominatie binnen te halen

Girl. Beeld RV

Met Girl heeft België zijn inzending voor de Oscars gekozen. Maar hoe zorg je ervoor dat de film tussen negentig andere films opvalt en op de shortlist belandt? Netflix, gerenommeerde pr-bureaus en een lekker diner kunnen helpen.

Een 'Camera d'Or' voor de beste debuutfilm in Cannes. Prijzen op filmfestivals in Servië en Odessa en binnenkort een première in Toronto. Lovende artikels in de binnen- en buitenlandse pers. Regisseur Lukas Dhondt en Girl hebben de laatste maanden niet te klagen over een gebrek aan aandacht. Daar komt nu nog de inzending voor de Oscars bij. 

Samen met een negentigtal andere niet-Engelstalige films hoopt Girl in december de shortlist van negen films te halen. Een makkie met alle positieve buzz rond de film? Allesbehalve, zegt producent Dirk Impens. "Die eerste ronde is de moeilijkste. Het is één grote selectie." Al zijn er ook middeltjes om die selectie een duw in de gewenste richting te geven. "Deelnemen is leuk, maar niet genoeg", zegt Impens. "We doen er alles aan om die nominatie binnen te halen."

Gelijk voor de wet

De eerste selectie gebeurt nu door 150 à 200 mensen, hoofdzakelijk Amerikanen. "Die zijn vaak wat ouder, maar onderschat ze niet", zegt Impens. "Ze hebben een rijke filmervaring en een goede smaak." Officieel is het niet bekend wie die mensen zijn, maar in Hollywood is het een publiek geheim. "Het zijn ieder jaar ongeveer dezelfde personen."

Het zou de deur kunnen openzetten voor weinig koosjere lobbypraktijken, maar daar steekt men een stokje voor. De negentig films worden in vier groepen verdeeld, net als de jury. Elke groep juryleden ziet de films uit een bepaalde groep. Om als jurylid te mogen stemmen, moet je minstens 60 procent van de films gezien hebben.

"Alles is strikt gereglementeerd zodat iedereen gelijk is voor de wet", zegt Impens, die eerder in de Oscar-race zat met De helaasheid der dingen en The Broken Circle Breakdown. "Twintig jaar geleden waren landen met een rijkere filmgeschiedenis nog bevoordeeld en kon men met cadeaus resultaat halen. Iemand als Harvey Weinstein was daar een meester in. Nu kan dat niet meer." Al is er een achterpoortje: het publieke geheim van wie oordeelt over de niet-Engelstalige films. "Je weet hoe je ze informeel moet benaderen", zegt Impens. "Het Belgisch consulaat in Los Angeles zal voor Girl hopelijk ook een diner organiseren. Je weet dan wie je moet uitnodigen." 

Pr-bureaus

Toch komt het er vooral op aan Girl in de schijnwerpers van Hollywood en van alle juryleden te krijgen. Alleen, hoe doe je dat als kleine Belgen in het grote Amerika? Door de juiste mensen ter plaatse in te schakelen. Girl werkt nu met drie pr-bureaus: eentje in Los Angeles, eentje in New York en eentje dat werkt op de festivals waar Girl te zien is. Daarnaast huurde men twee publicisten in die de contacten met de pers verzorgen: Lisa Taback en Melody Korenbrot. "Twee zwaargewichten in de sector", zegt Impens. Korenbrot werkte vorig jaar voor Una mujer fantástica, dat de Oscar voor beste niet-Engelstalige film won. Taback heeft op haar cv zeven Oscar-winnende films staan. 

Zij moeten ook voor een samenwerking met belangrijke titels als Variety, Indiewire en The Wrap zorgen. "Die media organiseren filmvertoningen met Q&A's met regisseurs en acteurs", zegt Impens. "Een site als Indiewire, bijvoorbeeld, zoekt ieder jaar een vijftal films om te steunen."

Ook onderdeel van het promotieplan zijn peperdure advertenties, inschrijvingen voor filmprijzen en filmfestivals. "Na Cannes is Toronto eigenlijk minder belangrijk voor Girl, maar het is daar dat de buzz begint. Dat Girl daar getoond wordt, is dus heel belangrijk." Ook Lukas Dhondt zal in Toronto zijn voor promowerk en dit najaar reist hij nog eens naar de Verenigde Staten om zijn film in de belangstelling te krijgen. 

De kostprijs van 'operatie Oscar'? Impens schat tussen de 100.000 en 300.000 euro. "Een ruime schatting omdat we nog niet weten wat er allemaal zal gebeuren." Dat geld komt onder meer van Flanders Image, het Belgische consulaat en Netflix. De streaminggigant kocht de rechten om Girl te tonen in Noord- en Latijns-Amerika.

Transgendercontroverse

Dat Netflix achter Girl zit, voel je, zegt Dirk Impens. "In vergelijking met The Broken Circle Breakdown is er een enorm verschil." Er is Netflix immers veel aan gelegen om dit jaar een belangrijke filmprijs te winnen. "Ze willen meer erkenning van de traditionele filmwereld, en die kun je krijgen via een Oscar." Dat mag dus wat kosten, al is de steun van Netflix niet alleen een voordeel. Het platform heeft in de filmwereld ook veel vijanden, en dat zou zich tegen Girl kunnen keren. "Voor sommige juryleden blijft Netflix de baarlijke duivel", beseft Impens.

Het is niet het enige risico voor Girl op Oscar-succes. Er is ook het thema: Victor Polster speelt een tiener die geboren is als jongen en ervan droomt om ballerina te worden. Alleen is Polster geen transgender. Kan hij dan wel een transgender spelen? Na aanhoudende kritiek van transacteurs en lgbt-activisten trok Scarlett Johansson zich terug uit een film waar ze een transgender zou spelen. Komt Girl in een soortgelijke controverse?

"Ik weet het niet", zegt Dirk Impens. "Dit is in de eerste plaats een persoonlijke film van Lukas. De casting stond open voor iedereen, wij hebben gewoon de beste acteur gekozen. Voor de meeste mensen houdt dat steek, maar een klein deel van de lgbt-gemeenschap zal je nooit overtuigen, omdat de hoofdrol niet gespeeld is door een transgender. Onze enige houvast is de film zelf. Die spreekt voor zich."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234