Mode
Print is niet dood (ook niet in de mode)
Moderedactrice Cécile Narinx schrijft wekelijks over een modetrend. Vandaag: print.
Wat gaan we dragen als het aan de ontwerpers ligt?
Print is dood, wordt er wel eens onaardig gezegd als het gaat om papieren bladen en kranten versus websites. Nu is dat natuurlijk rabiate onzin – wedden dat u De Morgen Magazine liever op papier leest, want hoe lekker is het wel niet, een fysieke zaterdagkrant met analoge bijlage?
Daarnaast is de print in de mode ook allesbehalve dood. Dessins zijn zo springlevend als koeien in een lentewei, en komen dit seizoen niet alleen voorzichtig op bloezen, dassen of T-shirts voorbij, maar op alle mogelijke kledingstukken én van top tot teen. Van Louis Vuitton tot Loverboy: de ontwerpers gingen flink los.
Hoe gaan wij het dragen?
Het is een linke trend, dat moet gezegd (zie ook: ‘Valkuilen vermijden doe je zo’), maar iedereen die ervoor gaat, beleeft er sowieso lol aan. Om te beginnen is er thans een enorm grote keuze aan prints, van wijnflessen en kurkentrekkers bij Off-White tot pretletters bij Walter Van Beirendonck, van grafische grapjes bij Marni en Prada tot artistieke vlekken bij zowel Burlon als Preston en van wolken bij Vuitton tot complete landkaarten bij Lanvin. Ook soorten printpakken zijn er legio, van loeistrakke stretch tot joggingpak tot los overhemd met bijpassende broek tot keurig maatpak of modelletje jeanspak. Kortom: met een smoes als ‘niks voor mij’ moet je bij deze trend niet aankomen.
Neem een voorbeeld aan David Bowie-klonen
Er zijn vijf soorten mensen die, zonder dat het vragen of infantiele reacties oproept, een volledig printpak kunnen dragen. De eerste vier zijn Prince-achtigen, Elvis-imitatoren, Elton John en zijn epigonen en carnavalsvierders.
De vijfde categorie is die van de David Bowie-esken. Zeldzame wezens die nonchalant op een keukentrap kunnen staan met witte rijglaarzen, een blote bast en een pak met Victory Boogie Woogie-dessin met bijpassende gekke flaphoed, en toch volstrekt geloofwaardig blijven. Iets om naar te streven, zeker, maar: blijf altijd oppassen op zo’n trapleer.
Valkuilen vermijden doe je zo
Een printpak is link, want een printpak is een showpak, een conversation starter en een binnenkomer van comme ça, zeker als er een ‘geinige’ print op staat (Batmannen, SuperMario’s, testbeelden, dollarbiljetten, ijsco’s, ananassen – ik citeer naar hartenlust uit de catalogus van feestpakkenmakers Opposuits). Heel leuk als je naar een themafeest moet, bijklust met een Liberace-act of schittert in het Noorse curlingteam, maar gevaarlijk als je serieus genomen wil worden. Zou ik normaal zeggen: wees flink en laat je gaan, hier zeg ik: wees voorzichtig. Je bent Manneken Pis niet.