Zondag 25/10/2020

Achtergrond

‘Prince, wil je me even helpen met deze song?’, vroeg Stevie Nicks

Stevie Nicks geeft een concert in Berlijn, 2013.Beeld EPA

Zopas verscheen een superdeluxe heruitgave van Sign o’ the Times uit 1987. Vier jaar voor dat iconische album hielp Prince Stevie Nicks aan een van haar grootste solohits: ‘Stand Back’.

“Dit liedje behoort mij niet toe”, heeft Stevie Nicks altijd beweerd over ‘Stand Back’, “het behoort aan de wereld toe. En aan Prince, die de inspiratie leverde voor heel het nummer.”

Nou en of. In 1983 kolkte de Fleetwood Mac-­zangeres door turbulente tijden. Haar band ontworstelde zich vol littekens aan de traumatiserende hoogdagen uit de jaren 70, zoals die worden weerspiegeld in de klassieke albums Rumours en Tusk.

Op persoonlijk vlak zat het haar evenmin mee. Na dramatisch gestrande relaties met medegroepslid Lindsey Buckingham en met Don Henley van The Eagles zocht ze troost in de armen van Kim Anderson, de echtgenoot van haar pas aan kanker overleden beste vriendin Robin Anderson. “Ik was de meter van hun zoontje en wilde voor hem ­zorgen”, zo vertelde ze daarover.

Meteen na de huwelijksceremonie scheurden zij en Anderson naar Santa Barbara waar de huwelijksreis was gepland. Onderweg in de auto speelde ‘Little Red Corvette’ van Prince op de radio, een favoriet van Nicks. Ze begon er spontaan een eigen melodie over te neuriën en zong er “stand back! stand back!” bij. Nicks besefte dat ze goud in ­handen had. “Zet de auto aan de kant! We moeten een cassettespeler kopen! Dit moeten we ­opnemen!”, zou ze hebben geroepen.

Eenmaal terug in L.A. vroeg ze om het privételefoonnummer van Prince (“I’m Stevie Nicks, I can get it”, luidde het), belde hem op en zong hem de melodie voor. “Ik ben dit liedje aan het opnemen,” zo vertelde ze hem enigszins assertief, “gebaseerd op jouw ‘Little Red Corvette’. Ik wil je er vijftig percent van geven en ik had graag geweten of je met mij in de studio wil komen werken. Hij antwoordde droog: “Yeah, I’ll be right down”. Een uurtje later wandelde Prince de legendarische Sunset Sound-studio’s binnen.

Nicks herinnert zich de gereserveerde superster goed: “Hij luisterde naar het liedje, heel cool, heel stil. Ik vroeg: haat je het? Hij zei: ‘Nee, het is oké’, waarna hij achter de keyboards kroop en 25 minuten lang ronduit briljant speelde.” Prince voorzag het nummer van zijn weemoedige, uitgestrekte synthesizermotief dat zoemend over de groove rolt. Na de sessie verliet hij meteen de studio. “Het was griezelig”, herinnert Nicks zich, “Hij was zo onvoorspelbaar en wild. Hij heeft me verwend zoals geen enkele begeleidingsband dat ooit heeft gedaan. Niemand kan die partijen ooit opnieuw spelen zoals Prince ze heeft bedacht, zelfs niet met twee keyboards.”

Prince tijdens de pauze van de Super Bowl in 2007.Beeld AP

Nicks wendde de pompende synth-disco aan om een verhaal te vertellen over het marionettenspel dat de liefde is: de gekrenkte afgewezen geliefde die aan het lijntje gehouden wordt door de man van wie ze zich niet kan afkeren. ‘It’s alright / to be standing in a line’, zingt ze met een charmante rimpeling in haar zang. “Het gaat over eeuwig wachten in de rij,” zei Nicks daarover, “zoals wanneer je in de rij voor het stempellokaal staat. Ach, het was weer een van mijn boze liedjes.” (lacht)

Prince zag ze nog eenmaal terug. Hij pikte Nicks onverwacht op na een Fleetwood Mac-show, in een paarse Camaro. “We raasden over de freeway aan 160 per uur. Ik was tegelijk doodsbang en ­opgewonden. Maar het werd geen romance. Ook niet nadat hij me een demo opstuurde voor een liedje dat later ‘Purple Rain’ zou worden. Ik belde hem terug en zei: ‘Prince, dit is onbegonnen werk. Dit is een film. Dit is episch!’”

De rest is geschiedenis.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234