Donderdag 17/10/2019

WHAT'S UP DOCVILLE?

Prêt-à-documenter: in het zog van Dries Van Noten

De Belgische modeontwerper Dries Van Noten na de voorstelling van zijn herfst- en winter collectie van 2017-2018 in Parijs. Beeld AP

Elke dag tipt een Cult.redacteur een film op het documentairefestival Docville in Leuven. Vandaag kiest Natalie Helsen voor Dries, een documentaire over modeontwerper Dries Van Noten. 

Wanneer de laatste modellen van de catwalk gelopen zijn en Kanye en co hun felicitaties hebben gestrooid, keert de rust backstage terug. Ontwerper Dries Van Noten draait zich naar een vaste aanwezige backstage:"Wat is er Harry'tje? Wat is er?" Hij geef zijn grote hond een speelse aai: "Wil je naar huis? Ik ook." De kleine scène is tekenend voor de ontwerper die in Dries wordt afgebeeld: een van de grootste maar tegelijk de meest teruggetrokken ontwerper van het moment. Alsof hij zodra zijn werk erop zit in zijn hoofd al weer in zijn landhuis en tuin in Lier wil zijn.

Weg van spotlights 

Maar waarom zou deze film u interesseren als u geen moer om mode geeft? Om dezelfde reden dat de Duitse regisseur Reiner Holzemer hem gefilmd heeft tijdens het ontwerpen van vier verschillende collecties. Niet alleen houdt Dries Van Noten zelf niet van alle fashion as we know it - "een lelijk woord" en "het is al saai voor het er is" -, hij overstijgt het.

De Belg, een van de bekendste in het wereldje, staat al meer dan 25 jaar aan de leiding van zijn eigen bedrijf, heeft hij geen bijbaantjes als ontwerper voor andermans modehuis en is hij op de koop toe wereldberoemd - met fans als Michelle Obama en Cate Blanchett en natuurlijk koningin Mathilde- zonder dat hij advertenties nodig heeft omdat zijn spul zichzelf verkoopt. Sinds hij in de jaren tachtig wereldbekend werd als een van "The Antwerp Six" staat zijn naam synoniem voor kwaliteit, prachtige patronen met intellectuele referenties en een kleurrijk palet voor wie zwart te makkelijk vindt.

Enige probleem: Van Noten is een nogal teruggetrokken figuur. Wat mensen over hem weten is omgekeerd evenredig met de grote van zijn label. Zijn interviews zijn schaars en Holzemer is zelfs de eerste regisseur die erin sloeg om hem te filmen. Het duurde drie jaar eer Van Noten instemde. 

Volgens de regisseur, die hem tijdens het maken van een docu over fotograaf Juergen Teller ontmoette en sindsdien achter hem aan zat, ligt het aan zijn perfectionisme: Van Noten wil werk alleen tonen als het klaar is en "filmmakers volgen je tijdens je creatief proces wanneer alles onaf is". En gewoon aan zijn persoonlijkheid: "Hij is de meest discrete persoon die ik ooit ontmoette." Dat voel je soms, maar het is eerder ontwapenend dan storend.

De Belgische modeontwerper Dries Van Noten na de voorstelling van zijn herfst- en winter collectie van 2017-2018 in Parijs. Beeld REUTERS

Hoewel Dries een docu is die het modeveld overstijgt, is het voor wie niet gebeten is door de mode uitdagender om bij de les te blijven. Het verhaal is niet zó spannend. In de docu Dior et moi uit 2014 volg je Raf Simons van op het puntje van je stoel tijdens zijn eerste maanden bij Dior. Gaat hij de race tegen de klok halen en zijn nieuwe team kunnen overtuigen van zijn geflipte ideeën? In combinatie met Simons' bevreemdende sociale trekjes leverde het tonnen suspense. Van Noten werkt samen met een hecht team dat hij al jaren kent. Hier geen cliffhangers en botsingen. Dus ofwel loopt alles er al bij al van een leien dakje ofwel werden de ruwere kantjes (te veel) weggepolijst wat ten koste van de spanning was.

Maar het loont wel de moeite. Je krijgt ontzag voor zijn passie waarmee hij het onlangs tot een honderdste collectie schopte in Parijs en voor zijn perfectionisme: vier maanden onderzoek voor één patroon is doorsnee, dagenlang tussen ontelbare stoftesten rondlopen - en je hoofd er niet bij verliezen - ook. Wanneer hij dan vertelt waarom er steeds borduurwerk in zijn collecties zit - om de Indiase productieateliers van werk te blijven voorzien - krijg je een idee van hoe mode wel kan zijn. En je stapt met meer uitzicht en respect voor zijn aandeel in de Belgische modeindustrie de zaal uit.

Dries van Reimer Holzemer is op 29 maart om 20:00 te bekijken in Kinepolis Leuven en op donderdag 30 maart om 17:30 in ZED-stuk. Documentairefestival Docville loopt van 22/3 tot 30/03 in Leuven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234