Zaterdag 15/08/2020

Hiphop

Postume hiphop heerst in de hitlijsten: na Pop Smoke breekt rapper Juice WRLD streamingrecords

Rapper Juice WRLD, alias van Jarad Higgins, die vorig jaar op 21-jarige leeftijd overleed. Beeld AFP

De postume muziekindustrie is vitaal en lucratief, dankzij een crisis in de Amerikaanse hiphop. Na Pop Smoke bestormt nu de overleden Juice WRLD de mondiale hitlijsten. Miljoenen fans hebben de songs met hun pijnlijke teksten op repeat staan.

De dood waarde al rond op de streamingdiensten. Vorige week domineerde de postuum uitgebrachte plaat Shoot for the Stars Aim for the Moon van de dit jaar vermoorde rapper Pop Smoke de hitlijsten: het album kwam ook in België binnen op drie. Maar de volgende postume plaat dient zich alweer aan. Het vrijdag verschenen album Legends Never Die van de vorig jaar overleden rapper Juice WRLD gaat vermoedelijk records breken en bezet nu al de complete top tien van meest gestreamde nummers op Spotify en Apple Music in vele landen.

Daardoor geven de actuele streamingcijfers een uniek beeld. De dertig meest gestreamde nummers van dit moment komen vrijwel allemaal van twee dode Amerikaanse hiphopartiesten. Beide overleden nog geen jaar geleden en zijn niet ouder geworden dan 21.

Juice Wrld: Legends Never Die.Beeld RV

De postume muziekindustrie lijkt groter en lucratiever dan ooit. En dat hebben platenbazen en andere rechthebbenden in de eerste plaats te danken aan een crisis in de Amerikaanse hiphop. De afgelopen jaren zijn veel opkomende hiphopsterren overleden, aan vooral geweldsmisdrijven en drugsmisbruik. Door de schokkende gevallen én de jonge leeftijd van de betreurden schoten de streamingcijfers van Lil Peep (21, overdosis), XXXTentacion (21, moord), Mac Miller (26, overdosis), Pop Smoke (20, moord) en Juice WRLD (21, overdosis) al omhoog. De sociale media van de rappers kregen miljoenen rouwberichten en nieuwe volgers te verwerken, waardoor de herinnering levend bleef. Voorbeeld: rapper Juice WRLD kreeg na zijn dood in december 2019 in een dag tijd drie miljoen nieuwe volgers op Instagram.

Productief

De honger van de (nieuwe) fans kon bovendien voortdurend gevoed worden, omdat de overledenen vaak laptops vol onafgemaakte raps en muzikale ideeën achterlieten. Na de dood van bijvoorbeeld XXXTentacion en Lil Peep verschenen tientallen nieuwe tracks en zelfs compleet nieuwe albums.

Dat gebeurde de afgelopen week dus ook, bij twee artiesten die uit een zeer productief en veelbelovend hiphopleven werden gerukt. Het postume album van Pop Smoke had een wrange bijsmaak: het was zijn debuut. En de plaat van Juice WRLD stemt ook somber. Al was het maar omdat veel van zijn teksten gaan over wat uiteindelijk zijn doodsoorzaak zou blijken: zijn verslaving. Het nummer ‘Wishing Well’ bijvoorbeeld gaat over zijn zucht naar opiaten, en Juice WRLD rapt dat hij zichzelf langzaam ziet sterven. Op 8 december 2019 overleed hij aan een overdosis zware pijnstillers.

Het zijn pijnlijke teksten, maar de nabestaanden van de rapper besloten dat die toch op muziek moesten worden gezet. Volgens hen had Juice WRLD nog een boodschap aan de wereld. En al klinken de nummers soms wat haastig afgewerkt; de fans hebben vanaf afgelopen vrijdag de nieuwe Juice WRLD op repeat staan. En dus wordt de boodschap van de rapper luid en duidelijk overgebracht. Legends Never Die werd in een dag 73 miljoen keer gestreamd, alleen al op Spotify. Zowel Apple Music als Spotify konden de vraag niet aan: het album kon vrijdag korte tijd niet meer worden afgespeeld wegens overbelasting van de servers.

Zo lijken Pop Smoke en Juice WRLD dit jaar de grootste opkomende popartiesten te worden, in afwezigheid van henzelf. Opmerkelijk is de laatste track van de plaat van Juice WRLD: een bandopname van zijn stem, waarin hij zegt in de hemel te zijn. Hij bedankt zijn fans nog maar eens hartelijk voor alle steun. “I love y’all to death”, aldus Juice WRLD. “The party never ends.”

De plaat Legends Never Die van Juice WRLD is verschenen bij Interscope/ Universal.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234