Dinsdag 15/10/2019

Filmrecensie

‘Portrait de la jeune fille en feu’: sexting in de 18de eeuw ★★★★★

Adèle Haenel (l.) en Noémie Merlant in ‘Portrait de la jeune fille en feu’. Beeld rv

Kostuumfilms saai? Portrait de la jeune fille en feu zal uw hart uit uw korset doen bonken van allesverterende passie. Een van de mooist opgebouwde slowburners aller tijden, en misschien wel onze film van het jaar.

We schreven het een tijd geleden al: de mooiste liefdesverhalen van onze tijd zijn queer. En kijk, daar is de waanzinnig getalenteerde Céline Sciamma (Bande de filles) met het meest recente, en alweer zéér overtuigende bewijsstuk, Portrait de la jeune fille en feu.

De jonge schilderes Marianne (Noémie Merlant) reist naar het ruige Bretagne om jonkvrouw Héloïse (Adèle Haenel) op doek te vereeuwigen. Het is schilderkunst als 18de-eeuwse voorloper van sexting: het portret moet een Italiaanse edelman overtuigen om met de mooie Héloïse te trouwen. Het addertje: Héloïse wil helemaal niet uitgehuwelijkt, en dus ook niet geschilderd worden. Het begin van een stiekem spel van observeren en vastleggen.

Tip

Lees hier een interview met regisseuse Céline Sciamma en actrice Adèle Haenel: “Een film maken met je ex, heerlijk!”

Bear Grylls van de zevende kunst

Maar schilderen is geen eenrichtingsverkeer, zo blijkt. Terwijl Marianne naar Héloïse kijkt, kijkt Héloïse ook naar Marianne. Hun blikken vinden de weg naar mekaars ziel, en langzaam begint er iets te smeulen. Sciamma wakkert het vuur aan alsof ze de Bear Grylls van de zevende kunst was: ze begint te blazen bij vriesweer, maar eindigt met een allesverzengende brand. Ook het hart van de kijker schiet onvermijdelijk mee in de fik. Dit is een van de mooiste slowburners die we ooit mochten aanschouwen.

Céline Sciamma demonstreert met Portrait haar maturiteit en veelzijdigheid: de poppy moderniteit die haar films tot nu toe kenmerkte, heeft ze hier niet eens nodig. Dit is een zeldzame kostuumfilm die bruist en ademt. Ook de muziek, die bij Sciamma vaak zo aanwezig is, wordt beperkt tot het hoogst noodzakelijke.

Sciamma vertrouwt volledig op de oerkracht van haar actrices – als u Adèle Haenel nog niet kende, dan zal u haar nu nooit meer vergeten – en haar magistrale beeldtaal. De film bulkt van intelligente, indrukwekkende, soms symbolische shots. De minutenlange take aan het eind van de film is een onvergetelijk orgelpunt. Zonder al te veel te verklappen: zelden vielen onze emoties zo samen met die van een filmpersonage als tijdens deze kippenvelfinale.

‘Portrait de la jeune fille en feu’ speelt vanaf 2/10 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234