Vrijdag 18/10/2019

Concertverslag

Popprinses met een knipoog

Beeld Alex Vanhee

Nog geen jaar nadat haar populariteit een nieuwe boost kreeg door haar deelname als jurylid in The Voice UK, trekt Kylie Minogue de wereld rond met 'Kiss Me Once', inmiddels al haar veertiende tournee. Gisteravond hield de piepkleine zangeres halt in Brussel, waar Paleis 12 de plaats van afspraak werd voor een avond vol pluimen, camp en -bij momenten- superieure popmuziek.

Als je haar daar zag staan - het ene pakje nog sexier dan het andere - kon je moeilijk geloven dat Kylie Minogue al halfweg de veertig is en bovendien al een strijd met borstkanker heeft geleverd. De tomeloze energie waarmee ze voortdurend het publiek opzocht was indrukwekkend, net als de reeks hits die ze aan een gestaag tempo over een set uitstrooide die uiteindelijk twee uur en een kwartier zou duren.

Toegegeven: dat was zeker een half uur te lang, en sommige van haar oudere songs - debuutsingle 'The Locomotion', bijvoorbeeld - hadden de versheidsdatum inmiddels overschreden. Ook een nieuw ballad als 'Beautiful' haalde de vaart uit de set. En zoals wel vaker bij dit soort diva-shows stokte het tempo wanneer er weer een kledingwissel - zes in totaal - gecamoufleerd moest worden.

Allemaal goed en wel, die tien dansers op het podium. En ook zij showden de ene exentrieke outfit na de andere. Maar je wilde toch vooral Kylie zélf op het podium zien staan. Niet in de laatste plaats omdat ze zich oprecht leek te amuseren, wat trouwens altijd al een deel van haar aantrekkingskracht is geweest.

Ook in Brussel nam ze meermaals de tijd voor selfies met fans, zette ze op eenvoudig verzoek handtekeningen, en werd er geknuffeld en gekust alsof er een wedstrijd aan de gang was. Ze mag dan al één van de meest tot de verbeelding sprekende iconen uit de popmuziek zijn, tegelijk is Kylie toch een beetje het meisje van de buren gebleven.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Ontwapenend

Wél eentje die weet hoe ze haar entré moet maken, natuurlijk: in Brussel lag Miss Minogue in een rode, lichtgevende fauteuil te kronkelen terwijl ze 'In My Arms' zong. En in tegenstelling tot de Gaga's, Madonna's en Britney's van deze wereld zong Kylie echt live. Meer nog later: later in de show volgde -op verzoek, dan nog, ook geen evidentie in dit soort strak geregisseerde shows- een bijzonder fraaie acapellaversie van 'Confide In Me'.

Kylie zelf was ronduit ontwapenend. De cameraman filmde regelmatig close-ups van haar fraaie poep, en zelf stak ze meer dan eens de draak met de glamoureuze glitterpakjes die ze aanhad. Tegelijk bouwde ze een set op die haast tot aan de rand met sprankelende feelgoodpop was gevuld. Dan merkte je ook dat ze met haar tijd was meegegaan. 'Wow' teerde nog op een aanstekelijke Chic-riff, maar elders - in 'On A Night Like This' en 'Spinning Around' bijvoorbeeld - hoorde je aan Daft Punk verwantte electropop, terwijl 'Your Disco Needs You' dan weer werd aangedreven door een dwingende Pet Shop Boys-beat. 'Slow' begon op een minimalistische, zelfs spartaanse beat, maar bouwde in de laatste rechte lijn op tot pompende house.

De show zelf was iets soberder dan we van Kylie gewend waren geraakt. Geen ritjes in Romeinse praalwagens, of klaterende watervallen op het podium. In plaats daarvan veel strakke lichtlijnen, sexy visuals van een kronkelende Kylie, en het occasionele spervuur aan laserstralen. Zo werd haar voornemen om van Paleis 12 de grootste discotheek van het land te maken toch ingelost. Zéker toen vervolgens het onweerstaanbare 'Can't Get You Out Odf My Head' werd ingezet, zoals dat hoort met een heerlijke choreografie erbij en Kylie zélf in een pakje dat al haar troeven helemaal uitspeelde. Van sirene tot eighties discoqueen, van retro huisvrouw tot in pvc gestopte sm-flik: ze stond er allemaal even beelding mee.

Beeld Alex Vanhee

Gespierde sixpacks

Ook mooi: de geslaagde cover van de INXS- classic 'Need You Tonight' , die nog meer cachet kreeg al je wist dat de overleden zanger Michael Hutchence ooit nog haar lief was geweest. Ze gaat ook even de camp-tour op met een in roze uitgevoerde medley van haar eighties hits. Op een geven moment zong ze 'I Should Be So Lucky' zelfs in een bad, en tijdens het niemendalletje 'Got To Be Certain' kleedde ze twee van haar dansers uit tot er enkel nog gespierde sixpacks zichtbaar waren.

Die knipoog liep eigenlijk als een rode draad in de set, en zorgde ervoor dat je ondanks de paar mindere momenten toch met een goed gevoel naar huis ging. Op deze manier kan ze vlot nog tien jaar mee.

De set

Les Sex
In My Arms
Timebomb
Wow
Step Back in Time
Spinning Around
Your Disco Needs You
On a Night Like This
Slow
Hand on Your Heart / Never Too Late / Got to Be Certain / I Should Be So Lucky
Need You Tonight
Sexercize
Can't Get You Out of My Head
Kids
Beautiful
Kiss Me Once
Get Outta My Way
Love at First Sight
Confide in Me
Come into My World
2 Hearts
The Loco-Motion
All the Lovers
Into the Blue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234