Zaterdag 10/06/2023

Recensie

Politieke scifi in ‘Bacurau’: joepie, mensen jagen! ★★★☆☆

null Beeld rv/Victor Juca
Beeld rv/Victor Juca

Het Braziliaanse Bacurau won in Cannes de Prijs van de Jury met zijn bevreemde mengeling van sociale kritiek, bloedige sciencefiction en vrolijke waanzin. Joepie, mensen jagen!

Lieven Trio

Een ontploffend hoofd: sinds David Cronenberg het expliciet in beeld bracht in Scanners, zijn we het wel een beetje gewend, maar het blijft toch schrikken wanneer je in Bacurau plots weer de hersenen in het rond ziet spatten.

Zeker omdat je dat soort extreem geweld in het begin van de film niet ziet aankomen. Bacurau gaat van start als een sociaal-realistisch verhaal, dat weliswaar in de nabije toekomst gesitueerd is. We zien hoe een jonge vrouw terugkeert naar haar geboortedorp, in het arme noordoosten van Brazilië, om er afscheid te nemen van de oudste inwoner. Maar wanneer er tijdens de feestelijke begrafenisstoet – regisseurs Kleber Mendonça Filho (Aquarius) en Juliano Dornelles zetten de kracht van de lokale cultuur mooi in de verf – mysterieuze pilletjes worden geconsumeerd, begin je toch te vermoeden dat dit geen film zoals een andere wordt.

Lees ook:

‘Bacurau’-regisseur versus Bolsonaro: ‘We leven in een dystopie’

Er gebeuren steeds vreemdere dingen: iemand merkt op dat het dorp van Google Maps is verdwenen, en na een bezoekje van twee onheilspellende motorrijders is er plots geen gsm-ontvangst meer. Wanneer een bende Amerikaanse mensenjagers op het toneel verschijnt, wordt de situatie helemaal grimmig.

Spaghettiwestern op drugs

Bacurau is een politieke parabel die voelt als een spaghettiwestern op drugs. Strooiend met genrereferenties (onder anderen John Carpenter en Sergio Corbucci passeren de revue) nemen Mendonça Filho en Dornelles de Braziliaanse samenleving op de korrel. Neoliberalisme, corruptie en Amerikaanse invloed dreigen de lokale bevolking te verpletteren, maar die is niet van plan om over zich heen te laten lopen. Wat een maffe ode aan de rebellie, besprenkeld met bizarre humor, WTF-momenten en een fantastische Udo Kier.

Toch kampen de regisseurs ook met een concentratieprobleem: van de verschillende personages die ze opvoeren, maken ze er geen enkel echt pertinent – zo verdwijnt de vrouw die ons naar het dorp leidt al snel volledig op de achtergrond. Hier zat een nog betere, gebaldere thriller in.

‘Bacurau’ speelt vanaf 25/09 in de bioscoop

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234