Maandag 23/09/2019

Televisie

'Point Break': geef ons maar de oerversie

Lori Petty en Keanu Reeve in de film uit 1991. Beeld rv

Momenteel in de zalen: de actiethriller Point Break van regisseur Ericson Core, een remake van de gelijknamige film van Kathryn Bigelow uit 1991. Dat smeekt om een vergelijking.

Versie 1991

Regie
Kathryn Bigelow (°1951). U kent haar beslist als de eerste en enige vrouw die een Oscar voor beste film kreeg (The Hurt Locker). Heeft een verleden als kunstenares in abstracte schilderkunst en performance art, debuteerde met The Loveless, een hypergestileerde biker movie, waarin Willem Dafoe, glimmend chroom en leer bijna-fetisjistisch worden geobserveerd.

Concept en stijl
"Krachtige films die je een oplawaai geven", "gevoelsmatig, kinetisch": zo verwoordde Bigelow haar visie op actiecinema toen Hollywood haar binnenhaalde voor deze opdrachtfilm. De mythe van 'het verhaal' kon haar gestolen worden: een posterboy van een FBI-agent die undercover gaat om een bende outlaws te klissen die aangevoerd door een gebronsde zensurfmeester de kick van extreme sports zoeken en gemaskerd als Amerikaanse presidenten banken plunderen? Neen, het moest een surffilm worden met iconen van mannen die nergens thuishoren, en het werd in het piepende begin van de jaren negentig meteen de virielste film van de hele jaren negentig.

De titelsequentie toont wat er tussen ouwe surfrot Bodhi (Patrick Swayze) en FBI-jonkie Utah (Keanu Reeves) groeit, een 'love story zonder seks', dixit Swayze: het machtige gedruis van de vertraagd aanrollende surf, een gierende wind die het schuim van de golfkoppen blaast, en de namen van de hoofdacteurs die van beide zijden van het scherm naar en in elkaar schuiven. Die coïtus wordt haast fysiek in een potje football op het strand: onder het gehuil en gebeuk van female hardrock en de oceaan gooit Utah Bodhi in de branding.

Het effect van zo veel stilistische branie was verpletterend. Reclamejongens vraten elkaar op om extreme te kunnen exploiteren in X games en Extreme Sports Channel en Extreme. X was in een wip zo in dat het meteen out was.

Verdict
Herbekijken, dit 'X-ploot' van abstracte motion art, bijvoorbeeld ook om de vrouwenblik op gevaarlijke jongensgein. Roept Utah: "Bodhi, this is your fucking wake up call! I - AM - AN - FBI - AGENT!" Waarop de surfbuddha hikt van het lachen en antwoordt: "Yeah, I know! Isn't it great?"

Versie 2016

Regie
Ericson Core, leeftijd onbekend. Was pas zestien toen hij kunst ging studeren, daarna film. Maakte carrière met autocommercials en muziekvideo's en deed zich opmerken als cameraman van The Fast and the Furious, Payback en Daredevil. Debuteerde als regisseur en cameraman met het sportdrama Invincible, waarin Mark Wahlberg alle ruimte krijgt om te scoren in Amerikaans football.

Beeld uit de versie van 2016. Beeld rv

Concept en stijl
Wingsuitvliegen, basejumpen, heliskiën, grotegolfsurfen, diepgrotduiken, witwaterraften: wat een rush, die extreme sports, moet Ericson hebben gedacht. Even wenkte de hoop dat hij de digitale omwenteling van de laatste kwarteeuw op een 'extreme' manier visueel zou uitbuiten. Niets daarvan. Het been-there-done-that-pochen van X-sporters uit de jaren negentig slaat nu op het hele opzet.

Als de film zijn actieregisters opentrekt, is hij saaier en idioter dan als er niets gebeurt. In het eerste halfuur volgen na elkaar: een slecht geconstrueerde, absurde motocrossstunt, een propagandaspot voor de FBI en een skydivetoertje waarin Core het lef heeft om zijn X-sporters de revolutionaire inspiratie van Occupy of Anonymous te geven. Daarna heeft geen ernstig mens nog zin om te zien hoe de onuitstaanbare Luke Bracey (Utah) zich wentelt in "these really dangerous sports, man".

Verdict
De point break van deze film ligt in de soundtrack: The Power of Now van Steve Aoki en Headhunterz, een titel die alles zegt over een film die niets weet te zeggen over een film die 25 jaar geleden al alles zei wat er over extreme sports moet worden gezegd (niets, dus). Extreem kwalijke film.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234