Maandag 21/10/2019

Play it again, DM

Play it again, DM: 10x tricolore trots tegen terreur!

Beeld Stefaan Achtergael

De concertzalen in Brussel lagen er een weekend lang godverlaten bij. Maar Belgische muzikanten lieten zich niet beteugelen door het dreigingsniveau in de hoofdstad. Tricolore trots tegen terreur! Deze week verlichten Arno en de Soulwax-broers de zeden, en zorgen Brugse Zot Sam Louwyck tot Schots buitenbeentje Craig Ward voor muzikaal escapisme.

Arno - 'I'm just an old motherfucker'

Méér dan dertig studioplaten van Le Plus Beau zouden vandaag in uw platenkast moeten staan: nu eens in de gedaante van Tjens Couter, dan weer TC Matic of The Subrovniks, Charles et les Lulus, Charles & The White Trash European Blues Connection of gewoon onder zijn eigen naam Arno. Hoe de Oostendse godfather van de Belpop nog kan verrassen met zijn 33ste langspeler Human Cognito? Door alwéér een ander geluid aan te nemen: "Human Incognito, dat is mijn stem, gitaren en een drumstel", legt Arno uit. "Tu vois un peu le bazar?"

Wie niet zien wil, kan alvast horen: 'I'm Just An Old Motherfucker' is de eerste vooruitgestuurde, door treurblues-esprit en opgespuwd bloed ingegeven single voor zijn nieuwste soloplaat (release: 15/1). Van het bitterzoete 'Les Yeux de ma Mère' tot het rauwe 'Old Motherfucker': beide moeders blijken slechts luttele grommen van elkaar verwijderd bij Arno.

Beeld Arno

Steak Number Eight - 'The Return of Kolomon'

De sappigste steak wordt in fuckin' Wevelgem geserveerd, zo blijkt godbetert. De metalscene zijn de kerels van Steak Number Eight inmiddels ontgroeid, maar toch grossieren de jongste winnaars ooit van Humo's Rock Rally nog steeds in knoertharde oplawaaien. "Atmospheric sludge" noemde iemand onlangs hun muziek. Maar op hun vierde langspeler lijken psychedelica, de chaos-theorie en stonerrock een betere synthese te bieden. Voor de meerwaardezoeker: de Kolomon in kwestie is volgens frontman Brent Vanneste een imaginair monster dat zich in ons aller geest schuilhoudt. Spacy en scary gaan hand in klauw tijdens deze loodzware song, die eindigt met een oerschreeuw als oerknal.

Hydrogen Sea - 'Before I Go'

Het was een opvallende primeur op Radio 1: Sanne Putseys alias Selah Sue bekende dat haar wereldwijde faam en fortuin deels schatplichtig waren aan het talent van Hydrogen Sea. Multi-instrumentalist PJ Seaux verdiende indertijd zijn sporen als bassist van de zangeres, en stond mee aan de wieg van haar hit 'This World'. Zangeres Birsen Uçar schaaft dan weer al jaren mee aan de teksten van Sanne.

Met hun eigen song 'Before I Go' zet Hydrogen Sea op zijn beurt een eigen mooie traditie verder, waarbij zachte fluisterpop en ritselende elektronica je gemoed willen gijzelen. De bijhorende clip grossiert in sprankels, maar spettert niet echt. Gelukkig is de muziek van 'Before I Go' wél een glinsterend pareltje om naar huis over te schrijven.

Tsar B - 'Escalate'

Justine Bourgeus trad voor het voetlicht als violiste van School is Cool, maar zet het vandaag op een sensueel spijbelen als Tsar B. Nadat ze een glansrol versierde in Oscar and the Wolfs Arabische remake van 'Back to Black', en ook bij VUURWERK wat kruit verschoot, lost ze nu haar eerste solosingle.

'Escalate' bezit volgens Bourgeus "de kleur van een ruimtereis", maar kleurenblinde muziekfans kunnen gemakshalve ook gewoon de richting van FKA twigs uitkijken. Beide freules schurken zich alleszins even wellustig aan tegen oriëntaalse r&b, met verwrongen beats, dreigende atmosferische synths en elastische bassen.

Die Verboten - DEEWEE003 - 'Aquarius'

U vraagt zich steeds wanhopiger af wanneer de nieuwe Soulwax er nu éindelijk aan komt? Dan stelt u zich de verkeerde vraag, mijn beste. De broers Dewaele waren dit jaar zelfs opvallend productief voor hun doen, met ravissante remixen voor Jungle, Hot Chip en Tame Impala, de soundtrack van Belgica die er any minute now moet aankomen, hun Despacio-project en de oprichting van hun eigen platenlabel DeeWee.

Daarop viert hun liefde voor krautrock en kosmische musik hoogtij met een release van hun eigen nevenproject Die Verboten. De plaat heet 2007, genoemd naar de acht jaar die passeerden sinds ze de muziek componeerden en het moment dat de broers die songs ook effectief afwerkten. De speelse gedachte aan Nite Versions is nooit veraf in deze 70s-retro-fantasie, maar verder is Die Verboten vooral snoepgoed voor liefhebbers van hoekige grooves, spacy synths en warme bassen.

Falling Man - 'Shine On'

Het gaat Sam Louwyck voor de wind - pun mainly intended indien u Tom Barman heet. De Brugse acteur kreeg tijdens Film Fest Gent de Vlaamse Cultuurprijs voor Film overhandigd. Diezelfde week maakte hij ook een onvergetelijke passage in De Slimste Mens Ter Wereld. En onlangs zag je hem zowel in Bevergem als d'Ardennen opduiken. Om nog te zwijgen van de rol die hij volgend jaar ook voor zijn rekening neemt op het kleine scherm in Eigen Kweek.

Maar muzikaal maakt Louwyck net zo goed het mooie weer - alwéér eentje voor Barman! Volgende vrijdag verschijnt bij Matuchek Records een 10" vinyl in beperkte oplage van Shine On, met drie nieuwe songs. Daarvan werden de donkere titeltrack en de bijhorende videoclip zopas losgelaten op je trommel- en netvlies. In februari wil de groep Londen onveilig maken, maar dit najaar "braakt" de rammelende stonerblues-band "zijn ziel nog uit" in de Monk, Charlatan of Cosa Nostra.

Dijf Sanders - Moonlit Planetarium

Fans van experimentele exotica, de buitenwereldse geluidslandschappen van Board of Canada en Flying Lotus, of gewoon de gekte van Dijf Sanders, spitsen nu best hun oren. En vervolgens mogen ze direct hun portefeuille openknippen. Via https://dijfsanders.bandcamp.com kun je Moonlit Planetarium namelijk beluisteren én aanschaffen. De plaat wordt voorlopig alleen digitaal uitgebracht, via bandcamp en Spotify.

'Wakeboard' is op dit moment onze persoonlijke favoriet, met een rol voor de onnavolgbare blaaskaak Jon Birdsong. Zelfs het artwork op de plaat is trouwens een pareltje: 'De Slangenbezweerder' van Franse kunstschilder Henri Rousseau is niet alleen meer in Musée d'Orsay te zien, maar nu ook in uw digitale platenkast. Met dank aan Dijf.

Bsidebusiness - 'The Commodore'

Omdat we soms ook nood aan idioot hebben: dit onnozele feestnummer werd speciaal geschreven en ingeblikt voor de film Liebling, die op 20 november in première gaat in de bioscoopzalen. 'The Commodore' brengt Army of Lovers in herinnering, maar smeert er tegelijk een likje Lords of Acid tegen aan en prutst wat onkuis met de 'Ding Dong Song (You Touch My Tralala') van Gunther. Je hoort Emma Tronic, Gigri en Alfpha John, alter egos van Ellen Schoenaerts, Gregory Frateur en Hannes d'Hoine.

Radio Oorwoud - 'Wij Doen Mee'

De klimaattop in Parijs (29/11) laat niet lang meer op zich wachten. Daarom doet WWF België samen met duizenden kinderen zingend een oproep om éindelijk een verschil te maken. Heel wat bekende namen hebben hun schouders onder dit project gezet. Isolde Lasoen, Bart Peeters, Lady Linn, Senne Guns, Dimitri Leue... Allemaal zenden ze uit via Radio Oorwoud.

Hannelore Bedert nam de tekst en muziek op zich en werkte daarbij samen met haar vaste vriend, die het project leidt vanuit WWF. Zopas verscheen hun tweede plaat 't Is altijd wat in mijn habitat'. Een groot releaseconcert gaat door op 17 januari in de AB.

Craig Ward - Leave Everything Move Out

Goed, officieel is Craig Ward natuurlijk geen Belg. Maar de Schotse snarendrijver behoort net zo goed tot de Belpop-scene als elke andere gitarist van dEUS, niet dan? Zo schreef Craig Ward mee aan classics als 'Little Arithmetics', en verleende hij hand-en spandiensten aan het grandioze rariteitenkabinet Kiss My Jazz (met de andere dEUS-gitarist Rudy Trouvé), The Love Subsitutes (met de nog andere dEUS-gitarist Mauro) of True Bypass (met vooralsnog nog géén dEUS-gitarist Chantal Acda). Zijn soloplaat Leave Everything Move Out werd opgenomen met Grammy Award-winnaar David Odlum (The Frames) en is een ongeslepen juweeltje met piano, gitaar en poëtische soundscapes van de highlands.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234