Woensdag 24/07/2019

Pixar

Pixar-kortfilm is een smakelijke metafoor voor relatie tussen moeder en kind

Still uit 'Bao'. Beeld RV/Disney•Pixar

Naar goede gewoonte wordt de nieuwste Pixarfilm Incredibles 2 voorafgegaan door een kortfilm. Bao draait om een dumpling die tot leven komt, en door een Chinese vrouw als een zoon wordt gekoesterd. Een smakelijke metafoor voor de relatie tussen moeder en kind. 

In welke mate is Bao een autobiografisch verhaal?

Domee Shi, regisseur: “Het idee is losjes gebaseerd op het gevoel dat ik had als kind. Ik was die overbeschermde dumpling. Mijn Chinese moeder keek over mijn schouder mee om zeker te zijn dat ik altijd en overal oké was. Maar de details zijn uitvergroot, meer cartoonesk. Mocht ik er te veel van mezelf insteken, zou ik het minder makkelijk kunnen loslaten. Nu is er nog een zekere afstand.”

Volgens mij is Bao heel universeel als het gaat over loslaten. Maar ook heel Aziatisch als het gaat over ouder-kinderrelaties.

“Het verhaal past in de Chinese filosofie van het respecteren van je ouders, voor hen zorgen wanneer ze ouder worden. Ik hoor mijn Aziatische vrienden toch vaak zeggen: ‘ik wil zo graag mijn eigen leven leiden, maar ik ben mijn ouders zoveel verschuldigd’. Bijvoorbeeld: wanneer we ruzie hebben met onze ouders, ook al hebben we gelijk, zullen we altijd de eersten zijn om ons te verontschuldigen. (lacht) Dat is hoe wij de dingen aanpakken. En ook die elementen heb ik in Bao gestoken. Volgens mij is dat ook een reden waarom deze kortfilm is toegelaten in Chinese bioscopen. Voor een Pixar short is dat nog maar de tweede keer dat dat gebeurt (de eerste was 'One Man Band' uit 2005, rb.), en dat is toch een big deal.”

Domee Shi. Beeld RV/Disney•Pixar

Wat vond je moeder van jouw kortfilm?

“Ik heb ze meegenomen naar de première, en volgens mij vond ze het wel goed. Maar het was ook een vervelend moment voor haar. Iedereen hield haar in de gaten, alsof ze me emotioneel in de armen zou vliegen. Dat is haar stijl niet, ze is een erg gereserveerde vrouw.

Still uit 'Bao'. Beeld RV/Disney•Pixar

Hoe moeilijk is het om eten er zo smakelijk te laten uitzien?

“Dat was de grote uitdaging van Bao. Een dumpling moet blinken, maar stop je er te veel detail in, begint dat al snel op droge olifantenhuid te lijken. Niet appetijtelijk, dus. Maar ook de vulling - rauw varkensvlees - is aartsmoeilijk om smakelijk in beeld te brengen. We hebben twee maanden gezocht naar de juiste balans tussen stileren en realisme, tot het er écht heerlijk uitzag. Pas dan wisten we, deze kortfilm kan werken.

“Voor de eigenlijke keuken- en tafelscènes was 
Eat Drink Man Woman van Ang Lee een grote inspiratie voor mij. Die film gaat over een Taiwanese vader - een chef - die zijn manier zoekt om om te gaan met zijn drie opgroeiende dochters. In de openingsscène kookt hij voor zijn gezin, en daaruit kan je wel wat details uit herkennen. Maar ik heb ook goed gekeken naar personages die eten in de animatiefilms van Hayao Miyazaki.

Beeld RV/Disney•Pixar

Is deze Bao jouw gouden ticket naar het grotere werk? Ik heb me laten vertellen dat je aan een langspeelfilm werkt.

“Toen we Bao aan het afronden waren, kreeg ik de vraag of ik wou nadenken over een film. Zijn jullie wel zeker, vroeg ik. (lacht) Maar niet veel later ben ik mijn ideeën gaan pitchen en dat ben ik momenteel in een eerste stadium aan het uitwerken. Heel eng, maar spannend tegelijk! Veel mag ik er nog niet over zeggen, behalve dat er opnieuw eten zal inzitten.

Bao draait momenteel voor Incredibles 2 in de zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden