Zondag 08/12/2019

‘Piranhas’: rauwe maffiafilm zonder vernieuwing ★★★☆☆

Still uit 'Piranhas' Beeld RV

Met z’n allen een gigantische kerstboom uit een winkelcentrum stelen en er een vreugdevuur van bouwen. Klinkt als een kwajongensstreek en dat is het ook, in het Italiaanse misdaaddrama Piranhas. Tegelijkertijd is de actie door puber Nicola en de zijnen bedoeld als politiek statement: iedereen moet weten dat zij in Rione Sanità, een beruchte achterstandswijk van Napels, de scepter zwaaien.

Schrijver en regisseur Claudio Giovannesi laat er zelfs in de meest onschuldige momenten van Piranhas (oorspronkelijke titel: La paranza dei bambini) geen twijfel over bestaan. De kansloze jeugd van Napels draagt het stempel van de Camorra, de in honderden rivaliserende clans versplinterde Napolitaanse maffia. Voor Nicola (een degelijke, maar weinig empathie opwekkende rol van nieuwkomer Francesco Di Napoli) is een gewapende overval op een juwelier zoiets als een kruimeldiefstal. Als hij in opstand komt tegen de Camorra-clan die bij zijn piepjonge moeder (Valentina Vannino) beschermgeld aftroggelt, waant hij zichzelf een soort Robin Hood. Zodra hij aan de macht komt, en als 15-jarige kent hij de machinaties van de macht al goed, zal hij heersen met respect en rechtvaardigheid.

Nicola vindt zichzelf heel wat, wanneer hij flink is opgeklommen in de pikorde en zijn moeder 12.000 euro aan kitschmeubels cadeau doet. Een ontaard, brallerig aan de afgrond balancerend adolescentenleven: Giovannesi brengt het met vaart in beeld. In lange, nerveuze takes kijkt hij over de schouders van zijn protagonisten terwijl ze op rooftocht gaan, drugs dealen, selfies met pistolen maken of via YouTube-video’s leren schieten met een Beretta M12.

Piranhas is gebaseerd op een roman uit 2016 van onderzoeksjournalist en auteur Roberto Saviano, die onder permanente politiebewaking leeft sinds hij zich met zijn nonfictie-bestseller Gomorra (2006) de woede van de Camorra op de hals haalde. In La paranza dei bambini (in het Nederlands uitgebracht als De kinderen in de sleepnetten) gaat Saviano in op het fenomeen van jonkies (piranha’s) die de plek innemen van gearresteerde of omgekomen Camorra-bazen. Ook het mede door Saviano geschreven scenario van Piranhas, dat op het Filmfestival van Berlijn werd bekroond met een Zilveren Beer, drukt je hard met de neus op de feiten.

Toch benadrukken Giovannesi, Saviano en co-scenarist Maurizio Braucci  het contrast tussen jeugd en criminaliteit wat al te makkelijk en kiezen ze voor een nogal voorspelbaar stramien. Piranhas lijkt soms een opgewarmd kliekje van Matteo Garrone’s Gomorra-verfilming (2008) en de vele rauw-realistische maffiafilms en -series die daarop volgden, zonder veel nieuws toe te voegen. Denk bij Piranhas de leeftijd van de personages weg en er blijft een spannend, maar onopvallend maffiarelaas over.

4/12 in de bioscoop.