Woensdag 27/01/2021

FilmrecensiePieces of a Woman

‘Pieces of a Woman’ toont zonder wegkijken de pijn van rouwende ouders ★★★★☆

Dit drama over een koppel dat een baby verliest slaat je hart aan diggelen én lijmt de brokken. Vanessa Kirby zet een rauwe, eerlijke vertolking neer.Beeld AP

Pieces of a Woman schetst het lange en eenzame pad naar verwerking, na het verlies van een baby. Regisseur Kornél Mundruczó en zijn cast slaan je hart aan diggelen, maar vergeten de brokken niet te lijmen.

Na maanden Netflix en co. is de heerlijkheid van een reusachtig bioscoopscherm inmiddels een verre herinnering. En toch: heel af en toe komt er een film voorbij die, ondanks de beperkingen van onze flatscreen, toch de hele huiskamer vult, en ons onderdompelt in een bad van emoties en sensaties.

Een film zoals Pieces of a Woman, en meer bepaald de 23 lange minuten waarin Martha (Vanessa Kirby) in de warmte van haar eigen huis een kind ter wereld probeert te brengen. Regisseur Kornél Mundruczó (White God) filmt het allemaal in één lange, gezwinde take. Het is alsof je naast Martha en haar vriend Sean (Shia LaBeouf) in de badkamer zit, terwijl in de badkuip de weeën wegpuft en zich hoopvol aan hem vastklampt. Maar ook wanneer de sfeer plots omslaat en de geboorte een tragische wending neemt. Golven van verdriet slaan over je heen, hun pijn wordt jouw pijn.

Pieces of a Woman is een film als een bevalling: loodzwaar, maar met licht aan het einde van de tunnel. Voor de één prachtig, voor de ander pijnlijk genoeg om er nooit meer opnieuw aan te willen beginnen. De film snijdt zonder een moment weg te kijken een onderwerp aan dat te vaak genegeerd wordt: hoe lang en zwaar en eenzaam het verlies van een baby bij de ouders blijft nazinderen.

Persoonlijke ervaring

Dat had een sentimentele draak kunnen opleveren, maar Mundruczó en zijn vrouw/scenariste Kata Wéber filmen uit persoonlijke ervaring, en weten dus heel goed wat rouw betekent. Hoe zo’n onbeschrijflijk verlies een relatie tot een ground zero kan herleiden, waarvan beide partners zo hard mogelijk wegvluchten. En hoe ieder zijn eigen manier van rouwen heeft, en dat voor extra conflict kan zorgen op het slechtst mogelijke moment.

Vanessa Kirby, die dankzij deze film misschien wel de fiere mama van een Oscar-beeldje kan worden, slaat je hart aan diggelen met haar rauwe, eerlijke vertolking. Maar de film vergeet niet om de brokken weer te lijmen. Mundruczó filmt het verloop van de seizoenen met gevoel voor symboliek: hij sleurt je mee naar het donkerste putje van de winter, maar laat de sneeuw uiteindelijk weer smelten.

‘Pieces of a Woman’ is nu te zien op Netflix.