Donderdag 29/10/2020

DansRecensie

Piano Works Debussy: tot elke prijs de magie bewaren (★★★★☆)

Lisbeth Gruwez en pianiste Claire Chevallie brengen een wonderlijk samenspel tussen dans en muziek in 'Piano Works Debussy'.Beeld Danny Willems

Danseres-choreografe Lisbeth Gruwez en pianiste Claire Chevallier vangen de geest van Debussy in het wondermooie ‘Piano Works Debussy’.

Geen uitdaging te groot voor Voetvolk, de compagnie van Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe. Of het nu de iconische songs van Bob Dylan of ultraconservatieve speeches van Jimmy Swaggart zijn, overal wordt een inspiratie tot dans en beweging in gevonden. Ditmaal waagt Gruwez zich aan de pianomuziek van Claude Debussy (1862-1918), uitgevoerd door pianiste Claire Chevallier. De scène is sober: een verweerd, gouden paneel accentueert de leegte van het podium, een onbeschreven ruimte waarin zich een intiem duet tussen lichaam en piano ontvouwt.

Er wordt weleens beweerd dat Debussy de meest perfecte pianomuziek heeft geschreven. De componist bewoog zich tussen traditie en vernieuwing. Hij maakte komaf met de klassieke regels maar bewaarde er tegelijk een diepe affiniteit mee, en vond in zijn composities zowel ruimte voor warme lyriek als grillige abstractie. Ook Gruwez slaat die brug tussen heden en verleden en ontwikkelt een bewegingstaal waarin klassieke referenties op subtiele wijze verweven worden met hedendaagse invloeden. Ze ontwikkelt een meticuleuze en toch soepele choreografie waarin gratie en grilligheid, verstilling en wervelend vitalisme elkaar afwisselen.

Debussy schreef geen muziek van groots opgezette climaxen, maar zocht de intimiteit van een complexe gevoelswereld. Gruwez streeft eenzelfde sensitiviteit na. Ze laat zich niet zozeer leiden door veranderingen in tempo of dynamiek, maar gaat een dialoog aan met de fijnzinnige stemmingen en timbre-wisselingen. Daarmee komt ze heel dicht op de huid van Debussy. Ze lijkt zijn geest in beweging te vatten, zonder zich van die geest afhankelijk te maken. De dans ontstaat niet vanuit de muziek maar leidt een eigen leven, haakt zich nu en dan vast aan een accent maar vindt telkens weer een eigen spoor.

‘De schoonheid van een kunstwerk blijft altijd een mysterie’, schreef Debussy. ‘We kunnen nooit helemaal achterhalen hoe ze tot stand komt, maar we moeten te allen prijze de magie bewaren.’ Het is precies die ongrijpbare magie die Gruwez en Chevallier weten te vangen. Er ontwaakt een delicate vervoering die je tot het eind in zijn greep houdt. Een einde dat overigens veel te vroeg komt, want van dit wonderlijke samenspel tussen dans en muziek krijg je gewoonweg geen genoeg.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234