Woensdag 19/02/2020

Review

Pharrell Williams: Een kinderhand is gauw vervuild

Een concert dat weggelopen leek uit een reclamespotje: Pharrell Williams leverde een wel erg afgelikte Werchter-show af.Beeld Alex Vanhee

Op papier was Pharrell Williams precies waar u naar verlangde, aan het eind van een vermoeiende, broeierige dag. Tijdens deze feestelijke jukebox mochten heupen en konten vrolijk uit de hengsels gaan. Alléén: het akelig ingestudeerde spektakeltje dat Pharrell uit zijn mouw schudde, viel flink tegen.

"Hello Brussels!" Zo verwelkomde de Amerikaanse popster ons. Hopelijk krijgt die brave jongen de GPS nooit in handen op de tourbus. Op Pinkpop waande hij zich ook al in Amsterdam, een flink eind rijden van Landgraaf. In oriëntatie toonde hij zich dus geen meester, maar helaas moest hij ook in showmanship zijn meerdere erkennen in zowat álle andere acts van dag twee. Voortdurend leek het alsof Pharrell verloren liep op het podium. Aan zijn falset en beschroomde danspasjes te zien, wilde hij zich wat graag meten met zijn grote voorbeeld Michael Jackson. Alleen haalde de realiteit hem snel in: Williams kon eigenlijk lang niet zo geweldig dansen, en zingen deed hij ook niet.

Een veredeld playback-nummertje. Dat was Pharrell Williams' concert in een notendop. Wie zich wilde uitleven op 'Drop It Like It's Hot' van Snoop Dogg, 'Hollaback Girl' van Gwen Stefani of 'Happy' van de zanger zelf - alledrie de songs werden door hem geproducet - kwam geen seconde lol tekort. Maar wie had gehoopt op een spektakel waarin de gelauwerde popster méér diepte zou vertonen dan een clip op MTV, of een tv-spotje voor Adidas, trok aan het kortste eind.

Pharrell Williams bracht een veredeld playback-nummertje van zijn vele hits mee naar de weide.Beeld Alex Vanhee

Hemelsluizen en volksverhuizing

Dat verklaarde allicht waarom het publiek zo weinig binding toonde: toen de hemelsluizen zich voor korte tijd openden tijdens 'Rock Star', vond een heuse volksverhuizing plaats. Dansen wilde u wel, maar uw hart heeft u nooit verpand. Fraai van u.

Toch verliep het feestje zelden in mineur op het terrein. Wanneer 'Get Lucky' van Daft Punk werd ingezet, zong iedereen spontaan mee. En op het moment dat 'Frontin' door de boxen knalde - een heuse medley van N*E*R*D hing er later aan vast - voelde je je lendenstreek warm ontwaken.

In een nogal eigenaardig charme-offensief nodigde Williams plots ook kleine kinderen op het podium: "The future of Belgium" fleemde hij. Het was ondertussen een flink eind na middernacht. De pater familias in ons mompelde iets afkeurends, de dancing queen voelde het hart een klein vreugdesprongetje maken bij 'Happy'. Het kleine grut zélf beleefde duidelijk ook de tijd van zijn leven op het grote podium.

Een beetje opgewonden, een beetje vies

Maar een kinderhand is niet alleen gauw gevuld, ook vervuild. Die "act of pureness" stak nogal scherp af tegen de corporate popshow die je voor de kiezen kreeg. 'Freedom', een song die recent werd gelanceerd tijdens de campagne van Apple Music, werd zelfs twééwerf (!) herhaald, en de danseresjes leken onder contract van Adidas te liggen.

Als toeschouwer voelde je jezelf dan ook een tikkeltje opgewonden én vies wanneer Pharrell 'Marilyn Monroe' aankondigde met "It's always a pleasure to be around girls who are... different" maar de danseresjes in het decor allerminst "apart" oogden. Ze leken zo weggelopen uit een tv-spotje. Nu we er zo over denken: het hele concert deed dat òòk.

Liet Pharrell je 'Happy' achter? Nou, neen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234