Dinsdag 05/07/2022

FilmrecensiePetrov's Flu

‘Petrov’s Flu’ is een cinematografisch gulzige trip door het diepste zwart van de nacht ★★★★☆

‘Petrov's Flu’ van de Russische regisseur Kirill Serebrennikov spoort akelig met de actualiteit. Beeld Sergey Ponomarev/Sovereign Films
‘Petrov's Flu’ van de Russische regisseur Kirill Serebrennikov spoort akelig met de actualiteit.Beeld Sergey Ponomarev/Sovereign Films

Vijf jaar geleden werd de Russische theater- en filmregisseur Kirill Serebrennikov opgepakt wegens het verduisteren van subsidies en veroordeeld tot huisarrest met een telefoon- en internetverbod. Nu is hij terug met de onthutsende koortsdroom Petrov’s Flu.

Christophe Verbiest

Het vonnis kreeg internationaal veel kritiek en er wordt gezegd dat het een afrekening van het regime was omdat Serebrennikov een kritische stem is die onder meer de aanhechting van de Krim door Rusland openlijk veroordeeld heeft. Het belette hem niet om in 2018 zijn tot dan toe beste film uit te brengen: Leto, een hoogst vermakelijke duik in de muzikale underground van de USSR begin jaren 1980. In april 2019 is het huisarrest opgeheven, maar tot 2023 mag Serebrennikov het land niet uit. Het houdt hem niet tegen om te blijven werken. Zijn stuk The Black Monk opent in juli het theaterfestival van Avignon en hij toonde vorig jaar al zijn nieuwe film in Cannes, Petrov’s Flu. Die komt nu eindelijk in de Belgische zalen.

Het titelpersonage is een automonteur uit Jekaterinenburg die ook strips tekent. Zijn onbedaarlijke hoestbuien duiden op meer dan een zoveelste wintergriepje, al wordt het nooit duidelijk welke ziekte hij onder de leden heeft. Petrov’s Flu, gebaseerd op een roman uit 2016, biedt een etmaal uit ’s mans leven en uit dat van diens echtgenote Petrova, van wie hij vervreemd is, al dwingt de aanwezigheid van een tienerzoon de twee het contact te onderhouden. Serebrennikov lardeert het kronkelige verhaal met flashbacks, surrealistische dromen en hallucinaties. Zo snijdt Petrova de keel van haar zoon door. Of niet.

Rechtlijnige, klassiek gestructureerde verhalen zijn niet aan Serebrennikov besteed. Maar nooit heeft hij zo vrijelijk tijdslagen door elkaar verweven als in Petrov’s Flu. Het gebeurt dat in hetzelfde shot - vaak gefilmd als een aangehouden, glijdende camerabeweging - Petrov uit het heden in het verleden verzeilt én weer terugkeert. Op verhaalniveau raak je als toeschouwer zo de draad soms kwijt. Dat geeft niet, heeft zelfs weinig belang omdat je meegesleept en overrompeld wordt door de visuele onstuimigheid van deze razende rondrit.

Serebrennikov toont een land in moreel verval, als een etterbuil waar langs alle kanten de pus uit gutst. Inderdaad, Petrov’s Flu spoort akelig met de actualiteit. Het is een cinematografisch gulzige trip door het diepste zwart van de nacht.

Petrov’s Flu, vanaf woensdag 29 maart in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234