Vrijdag 30/09/2022

FestivalrecensiePearl Jam

Pearl Jam op Rock Werchter: met moeite, op karakter, met gevoel ★★★★☆

Pearl Jam op Rock Werchter. Beeld Koen Keppens
Pearl Jam op Rock Werchter.Beeld Koen Keppens

Eddie, Jeff, Stone, Mike en Matt speelden gisteren hun zesde Rock Werchter-concert. Op de dag af 22 jaar na het drama in Roskilde, dat toen negen levens (en 26 gewonden) eiste tijdens een concert van Pearl Jam. Eddie Vedder was zichtbaar geëmotioneerd toen hij tussendoor leegliep over wat nooit had mogen gebeuren. Met moeite, op karakter, met gevoel, op het gemoed.

Frederick Vandromme

Het concert begon nochtans vrolijk genoeg, met het country-swingende ‘Rain’ (van The Beatles), een opgedirkte Ramones-cover en een scheurend ‘Even Flow’, dat halverwege wel werd stilgelegd toen Vedder in het publiek een paar groepjes mensen in de problemen meende te zien. “Wie in adem- of andere nood verkeert: geef een signaal en we helpen je verder. Het is maar een concert.”

Geen slecht woord over ‘Quick Escape’ en ‘Whipping’, maar ze duurden misschien iets langer en kregen meer spierballen mee dan strikt genomen noodzakelijk. ‘Unthought Known’ (uit Backspacer) geurde dan weer naar ‘Summer of 69’. ‘Dance of the Clairvoyants’ was gewoon goed. Tussendoor prees Eddie afwisselend het werkelijk massaal opgedaagde publiek, de Werchterse line-up en zijn favoriete band van de dag: de jonge Texaanse soulband Black Pumas, van wie hij ook een T-shirt droeg. De collage met de honderden opgelichte smartphones was bedoeld voor de Roskilde-slachtoffers en hun families.

null Beeld Koen Keppens
Beeld Koen Keppens

Werkelijk altijd mooi: ‘Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town’, met zijn ‘Hearts and thoughts/They fade away’-mantra. Die song werd opgedragen aan iedereen uit ‘een dorp’. Met ‘Daughter’ eerde Eddie beeldend kunstenaar Sam Gilliam, die vijf dagen geleden was overleden. Het koningsnummer van Vs. vloeide op het einde nog samen met een rustieke ‘Another Brick in the Wall’-cover.

‘Do the Evolution’, ‘Given to Fly’ en ‘Nothingman’ waren de solide brug naar het zes tracks lange slotakkoord, met een fantastisch ‘Jeremy’ en een gloeiend ‘Porch’. Op basis van de geweldige bissen ‘Black’ (kippenvel!) en ‘Alive’ (adrenaline!) alleen hadden hierboven vijf sterren moeten staan. En ‘Rockin’ in the Free World’ was sterk en doorwrocht, maar niet de beste cover van dat Neil Young-anthem die we ooit hoorden en zagen, niet eens de beste door Pearl Jam.

Eddie zei op het einde nog een paar zinnen in wat vermoedelijk één van onze drie landstalen moet zijn geweest, maar dat nam niet meer weg: Pearl Jam kroonde zichzelf tot de te kloppen headliner van dit weekend.

Lees ook

‘Alive’ van Pearl Jam is uit het leven van Eddie Vedder gegrepen: ‘Behalve het gedeelte over incest’

Zingen of verzuipen: dit zijn de tien grootste meezingers op Rock Werchter

Kiezen is verliezen: de drie Werchter-dilemma’s van vrijdag

Niets missen van Rock Werchter? Volg alles in onze liveblog

null Beeld Koen Keppens
Beeld Koen Keppens
null Beeld Koen Keppens
Beeld Koen Keppens
null Beeld Koen Keppens
Beeld Koen Keppens
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234