Zaterdag 23/11/2019

Muziek

Pas op voor belpop-bubbel: is overdaad aan Belgische muziek nadelig voor artiesten?

Oscar and the Wolf, een van de vaandeldragers van de boomende belpop-generatie. Beeld Hollandse Hoogte / Andy Zuidema

De Belgische muziekwereld wordt momenteel overspoeld door albums van eigen bodem, en het einde is niet in zicht. Sommige groepen dreigen dan ook kopje-onder te gaan. Zijn er goede redenen voor deze overdaad?

Ze onderkennen het fenomeen, de labels. In luttele weken tijd verschijnt wel zéér veel nieuwe muziek van eigen bodem. Na een luwe - nee, zeg maar comateuze - zomer kun je dit najaar de straat plaveien met allerhande Belgische releases. Het startschot werd gegeven door Triggerfinger, en daarop volgden meteen de platen van bekende bands als Intergalactic Lovers, School is Cool en Diablo Blvd.

Morgen zijn alle oren en ogen dan weer gericht op de nieuwe Oscar and the Wolf, maar tegelijk verschijnt nieuw werk van Girls in Hawaii en Falling Man. In jazzy kringen hoeft het ook niet meteen gekker te worden. Tegelijk met een fel geanticipeerd album van de Amerikaanse Kamasi Washington, stellen De Beren Gieren en Nordmann nieuw werk voor. Een weekje later volgen ook BRZZVLL en Melanie De Biasio.

En wie de moerstaal hoog in het vaandel draagt, wordt dezer dagen bediend door Buurman, Urbanus, Bart Peeters, Stoomboot, Guido Belcanto en De Mens. Voor uw gemak laten we nu nog alle kleine garnalen achterwege, net als de karrenvracht aan releases in oktober en alle ep's die slag om slinger op de radar verschijnen, of er meteen onder vliegen. Voor de muziekindustrie is bijbenen al moeilijk, laat staan voor de gewone muziekfan.

Lawinegevaar

Wat is dan precies het idee achter die waanzin? Kleinere groepen hengelen immers steeds vruchtelozer naar aandacht van de mainstreammedia. Nationale radio en (dag)bladen kunnen de instroom dan ook moeilijk behappen. Dat merkt ook Evert Venema, muziekcoördinator van Radio 1.

"Het aanbod is overweldigend. Er zijn sowieso al veel internationale releases - Foo Fighters, The National, Queens of the Stone Age - maar ook veel meer Belgische singles en platen dan normaal. Ik kan je zelfs niet meer zeggen hoeveel er hier wekelijks passeren op de redactie."

In de beheersovereenkomst van Radio 1 staat dat een kwart van het muziekaanbod Vlaams moet zijn. Dat percentage haalt de zender normaal moeiteloos, maar nu zit hij er los over.

Triggerfinger. Beeld Hollandse Hoogte / Alex Vanhee

Venema: "Voor het eerst hebben we zelfs een interne meeting moeten organiseren om alles te verdelen en zoveel mogelijk groepen aan bod te laten komen. In Allez Allez wordt in de regel één interview uitgezonden, maar nu zijn dat er twee. Andere acts proberen we een sessie te laten spelen in Wonderland of in het blok van Ayco Duyster. Ik kan me voorstellen dat er een economische logica schuilt achter die lawine aan Belgische releases in zo'n korte tijd, maar ik vind het wel jammer. Van juni tot eind augustus moeten we echt krabben om nieuwe Belgische singles in de playlist te krijgen, en nu staan ze in de rij om Album van de Week te worden."

Felix Huybrechts van Starman Records werkt momenteel aan de nieuwe plaat van Guido Belcanto. Hij vond het jammer dat onder meer De Morgen door een compleet overaanbod paste voor een interview, maar hij gelooft toch niet in het doorbreken van het zomerreces, waar Venema op aanstuurt. "Vroeger werkte dat met grote namen, maar voor kleinere spelers is dat quasi onmogelijk. Heel veel mensen uit de media zijn dan met vakantie. En anders gaat alle aandacht uitsluitend naar de festivals. De winkels en distributie liggen bovendien zo goed als plat in de zomermaanden. Het gevolg? Albums die ondermaats presteren. De platenverkoop daalt in de zomer met 50 tot 90 procent."

Daardoor zien labels zich gedwongen in het najaar (en voorjaar) in te zetten op nieuwe releases. "Het nadeel is dat het najaar ook heel kort is", vult Tim Beuckels van Unday Records (Millionaire, Intergalactic Lovers, Tamino) aan. "Na Pukkelpop komt dat weer op gang, maar mid-november moet je eigenlijk al geen releases meer plannen, want die raken ondergesneeuwd door de kerstperiode." Meer nog: tussen mid-november en mid-januari kopen Media Markt en Fnac zo goed als niets in, weet Huybrechts.

Streaming groeit

Maar maakt dat in Spotify-tijden dan nog zoveel uit? Toch wel. Streamingdiensten maakten in 2016 een groeispurt van 60 procent in ons land, en in de eerste helft van 2017 kwam daar nog eens 40 procent bovenop. Maar hoewel de verkoop van fysieke dragers en digitale downloads onverminderd daalt, zijn net dat de dingen die het voor Belgische bands goed blijven doen.

"Daarnaast proberen we ervoor te zorgen dat de concerten dicht aansluiten op de release", zegt Beuckels.

Vanzelfsprekend merken de concertzalen daardoor een toenemende druk van Belgisch muzikaal geweld. Kurt Overbergh, artistiek directeur van de AB, gewaagt zelfs van een historische decembermaand. Haast alle kalenderdagen in de concerttempel worden tricolore ingekleurd. Triggerfinger speelt er twee keer op rij, net als Girls in Hawaii en Arsenal. Maar ook Intergalactic Lovers, Melanie De Biasio, BRZZVLL, De Beren Gieren en The Van Jets komen nieuw werk voorstellen.

Intergalactic Lovers. Beeld Hollandse Hoogte / Alex Vanhee

Survival of the fittest

Maar de vraag naar Belgische muziek is niet noodzakelijk groter dan het aanbod. "Het wordt stilaan een survival of the fittest", denkt Overbergh. "Op het kleinere clubniveau moeten we steeds scherpere keuzes maken, en dan vallen kleinere Belgische bands en jonge debutanten weleens uit de boot. We kunnen niet ineens 's ochtends ook acts gaan programmeren, hè. Al proberen we dat op te lossen met initiatieven als The Sound of the Belgian Underground."

Labels voeren verder aan dat het najaar zo belangrijk is omdat festivals ook steeds vroeger hun affiches samenstellen. Wie te dicht tegen de zomer releaset, zou wel eens het haasje kunnen zijn op de festivals. Maar Eppo Janssen van Pukkelpop nuanceert. "We houden er enige rekening mee, maar eigenlijk denken wij vooral omgekeerd. We kijken eerder naar het najaar van 2018. Deze zomer hebben we uitgepakt met Nordmann en Intergalactic Lovers - nog voor hun plaat verscheen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234