Zaterdag 21/09/2019

Recensie Parasite

‘Parasite’: de meest onweerstaanbare Gouden Palm in jaren ★★★★★

‘Parasite’ combineert spectaculaire twists met een stevige dosis zwarte humor. Beeld RV

Wie bij ‘Gouden Palm’ meteen denkt aan ontoegankelijke, contemplatieve drama’s zal aangenaam verrast zijn door Parasite. Meesterlijk gefilmd, vlijmscherpe satire én een verrukkelijk grappige publiekslieveling: Bong Joon-ho’s winnaar in Cannes is het allemaal.

Parasite begint als een sociale heistfilm, waarin een kansarm gezin probeert te ontsnappen aan zijn miezerige bestaan in een vochtig kelderappartementje door steeds dieper te infiltreren in het leven – en de chique designvilla – van een steenrijke familie. Door een gelukkig toeval mag de jonge Ki-woo bijles gaan geven aan de dochter des huizes, uiteraard voor een bijzonder aantrekkelijk loon. Dat smaakt naar meer: wat als Ki-woos zus nu ook eens bij het rijke gezin aan de slag kon? En als ook zijn ouders zich zouden kunnen binnenwerken, raakt de familie misschien wel helemaal uit de penarie. Een ingenieus plan krijgt vorm.

Bong Joon-ho (The Host) trakteert ons op een geslepen rollenspel van misleiding en verleiding. Het is genieten van de genadeloze gewiekstheid waarmee de hoofdpersonages hun slachtoffers om de tuin leiden. Maar telkens wanneer je als kijker stilaan denkt te weten waar het zal eindigen, neemt het verhaal weer een compleet nieuwe wending die je telkens even met de ogen doet knipperen.

Zelfverzekerde rotvaart

In die scherpe bochten drukt Bong het gaspedaal volledig in: de film dendert voorbij in een zelfverzekerde rotvaart – de trein uit Snowpiercer is er niets tegen – en hoewel Bong geregeld over the top gaat, dreigt hij nooit overkop te gaan. Die spectaculaire twists, gecombineerd met een stevige dosis zwarte humor, maken van Parasite een crowdpleaser van formaat. 

Maar onder het spektakel gaat een dieperliggende waarheid schuil: de harde realiteit van armoede en werkloosheid, de wanhoop en het gebrek aan eigenwaarde die ermee gepaard gaan. Ja, dit is satire op zijn best: swingend maar dwingend.

Bongs terugkeer naar Korea, na de interessante maar toch minder gefocuste internationale experimenten Snowpiercer en Okja, doet hem duidelijk goed. Zijn visuele en vertelkundige meesterschap is indrukwekkender dan ooit. Werkelijk elk detail, van een perzik tot een steen met magische krachten, heeft zijn nut. Ja, dit is zonder enige twijfel de meest onweerstaanbare Gouden Palm in jaren.

Parasite speelt vanaf 11/9 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234