Donderdag 23/01/2020

'Papillon': ontsnappingsfilm zonder risico's

'Papillon' is een remake van de epische Frans-Amerikaanse avonturenfilm, naar de gelijknamige semi-autobiografische roman van Henri Charrière. Beeld RV

Ook 45 jaar na de eerste verfilming blijft Papillon een groots, meeslepend ontsnappingsdrama. Maar in tegenstelling tot Henri Charrière, de Fransman op wiens leven het epos is gebaseerd, speelt deze nieuwe remake vooral op veilig.

Lang voor The Shawshank Redemption (1994) was er Papillon (1973), een episch en vooral waargebeurd ontsnappingsverhaal over de naar eigen zeggen valselijk van moord beschuldigde Henri Charrière. De Fransman werd begin jaren 30 veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf in Frans-Guyana. In 1968 beschrijft hij zijn beruchte vluchtpoging van het al even beruchte Duivelseiland in het autobiografische Papillon.

Met klasbakken Steve McQueen en Dustin Hoffman in de hoofdrollen had de verfilming natuurlijk een streepje voor. Maar het was vooral regisseur Franklin J. Schaffner (The Planet of the Apes, Patton) die de bestseller van Charrière naar een grimmige, cinematografische ervaring wist te vertalen. Kortom, een film die er nog steeds staat en bijgevolg geen nieuwe versie nodig had. Maar anno 2018 is de inspiratiebron van Hollywood helemaal opgedroogd, en ook deze ontsnappingsklassieker ontsnapt niet aan de remake-gekte.

Beeld RV

In het ijle staren

In deze hedendaagse Papillon schittert geen sterrencast, en dat geeft acteurs Charlie Hunnam (Sons of Anarchy) en Rami Malek (Mr. Robot) de kans om hun kunnen rechtstreeks naast die van de eerdere klasbakken te plaatsen. Hunnam kruipt in de rol van McQueen, ofte die van ontsnapper/auteur Charrière. Een kraker met een vlindertatoeage op zijn borst – de genesis van zijn bijnaam Papi(llon) – die erbij gelapt wordt voor de moord op een Parijse pooier. Hoewel het in beeld maar zelden tot vuistharde actie overgaat, geeft Hunnam zijn personage een instant geloofwaardige stoerheid, alleen al door het geconcentreerd-in-het-ijle-staren tot nieuwe hoogten te brengen.

Malek is de broze tegenspeler Louis Degaeen witteboordencrimineel die zijn vrijheid wil kopen met de in zijn aars gepropte bankbiljetten. Met zijn grote ogen en geslepen mimiek maakt Malek hem een aimabele antagonist. Nog meer dan in de 1973-vertolking door Hoffman zien we hier een kwetsbaar mannetje. Iemand die een simpele kniestoot niet kan overleven en daarom snel besluit een pact te sluiten met Papi. Voor zijn eigen veiligheid in gevangenschap, maar ook om samen uit de strafkolonie te ontsnappen.

Charlie Hunnam en Rami Malek (r.) in de gevangenis. Beeld RV

Voor de Deense regisseur Michael Noer mag het break-out-verhaal er vandaag gestileerder uitzien. Waar Schaffner ging voor het grote contrast tussen de blakende zon in het strafkamp en de absolute duisternis van de gesloten gevangenis op Duivelseiland, opteert Noer voor een globaal sepiagevoel. Met prachtige zichten over regenwouden, desolate eilanden en de uitstrekte horizon op de oceaan. Tegelijk kiest Noer voor een poëtischer aanpak, met de focus op de ongewone ca­ma­ra­de­rie, en vermijdt hij elk sprankeltje hoop. Nodig, om een verhaal dat geen spoilers meer kent, interessant te houden.

De brutaliteit blijft in de nieuwe verfilming overeind. Of bekijken we dat tegenwoordig door een andere bril? Misschien wil Noer in zijn Hollywood-debuut subtiel de nog steeds bestaande Guantanamo's te bekritiseren, waar ongeoorloofde brutaliteit kan blijven bestaan, buiten het oog van de wereld?

Hoe het ook zij, deze Papillon is een aardige film, maar ook een veilige remake. Eentje die volstrekt niets toevoegt aan het origineel.

Vanaf 19/9 in de bioscoop.