Donderdag 22/04/2021

DansrecensiePalmos

‘Palmos’ door Ballet Vlaanderen: virtuoze liefde, luxueuze vertwijfeling ★★★★☆

Scène uit ‘Palmos’ van Opera Ballet Vlaanderen. Beeld Filip Van Roe
Scène uit ‘Palmos’ van Opera Ballet Vlaanderen.Beeld Filip Van Roe

De eerste indruk die Palmos bij je achterlaat, is paffe bewondering voor zoveel kracht, tempo, dynamiek, virtuositeit. Pas als je het opnieuw bekijkt – en dat was nodig, gezien de technische problemen met de transmissie bij de streaming van de wereldpremière – zie je dat er nog twee andere, tegengestelde elementen achter al dat vertoon schuilgaan: diepe emotie, maar ook een zekere leegte.

Voor zijn tweede doorgang bij Ballet Vlaanderen heeft de Griekse choreograaf Andonis Foniadakis een beroep gedaan op de Amerikaanse zanger en songwriter Active Child. De symbiose tussen beiden in Palmos, dat gebaseerd is op acht van diens songs uit bestaande albums en twee nieuwe, is bijna perfect. Foniadakis bereikt dat effect nochtans niet door aanpassing van de beweging aan het – vaak zweverige – tempo van de songs. Integendeel: hij intensifieert, versnelt, verdubbelt het ritme.

Vanuit die dynamiek ontwikkelt hij duo’s, kwartetten, groepsdansen die als het ware organisch uit elkaar voortvloeien, net zoals de bewegingen lijken te ontstaan uit een exploratie van het lichaam. Evenwichten verschuiven constant: van klassieke pas de deux naar asymmetrische groepsvorming, van genderstereotypen (vrouwen op pointes, mannen die vechten) naar tedere fluïditeit. Een enkele keer beeldt de dans iets te letterlijk de songtekst uit (op ‘Color Me’), maar er zijn evengoed ironische momenten.

Dat neemt niet weg dat naargelang de avond vordert, de leegte achter de muziek van Active Child duidelijker wordt. De zeemzoete strijkersakkoorden, wervelende harpflonkeringen en etherische falsettonen kunnen blijkbaar alles weergeven, zolang het maar een vermoeden van spiritualiteit opwekt. Zelfs de sexy tonen van ‘Temptation’ of de broeierigheid van ‘Spirit Buoy’ zijn vrijblijvend. De twee nieuwe nummers waarmee de avond wordt afgesloten, zijn iets vrijer geconcipieerd. De dans evolueert op dat moment van een dromerig tableau vivant via een ietwat gymnastisch ensemble (op het spitse ‘Untouch’) naar een passioneel, naar de hemel reikend duet (op een pseudoreligieus klinkend ‘Wake Me When It’s Over’). Een evenwichtsoefening tussen expressie en sentiment, hoop en vertwijfeling. Op een luxueus klanktapijt.

De voorstelling is nog te bekijken op www.operaballet.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234