Woensdag 23/10/2019

Recensie

‘Pájaros de verano’: ‘The Godfather’ in een prachtig folkloristisch jasje ★★★☆☆

Beeld rv

The Godfather met een vleugje Terence Malick, midden in de Noord-Colombiaanse woestenij: zo laat het mysterieuze Pájaros de verano zich het best omschrijven. Een jongeman van het fiere Wayúu-volk loopt verloren tussen traditie en drugssmokkel.

De bekendste Colombiaanse drugssaga is ongetwijfeld die van Pablo Escobar, maar minstens even boeiend (en een stuk tragischer) is de episode die belicht wordt in Pájaros de verano. Regisseurs Ciro Guerra (El abrazo de la serpiente) en Cristina Gallego vertellen het waargebeurde verhaal van de Wayúu, een fier inheems volk uit het Noorden van Colombia, dat zich doorheen de geschiedenis met hand en tand verzette tegen Spaanse, Britse en Nederlandse kolonisten, maar in de jaren 70 dan toch op de knieën ging. Niet voor een buitenlandse bezetter, wel voor de lokroep van het grote geld.

Lees ook:

Het interview met regisseurs Cristina Gallego en Ciro Guerra: ‘Inheemse Wayúu vertrouwen niemand, maar wilden hun verhaal wél aan ons vertellen

Buitenaardse designvilla

Het begint relatief onschuldig: tijdens een bronstige rituele dans met wapperende gewaden – een soort elegant stierengevecht tussen man en vrouw, prachtig om te aanschouwen – stelt de ambitieuze Rapayet (José Acosta) zich kandidaat om te trouwen met de mooie Zaida (Natalia Reyes). Maar haar moeder, matriarch Úrsula (Carmiña Martínez), vindt Rapayet niet goed genoeg, en eist een haast onmogelijke bruidsschat. Samen met zijn makker Moisés (Jhon Narváez) – die zelf niet tot de Wayúu behoort – beraamt Rapayet een lucratief plan: door marihuana te verkopen aan Amerikaanse hippies, krijgt hij al snel het nodige geld bijeen. Maar met zijn nieuwe handeltje brengt hij wel de eer van zijn volk in gevaar. Rapayet danst ongemakkelijk op de slappe koord tussen misdaad en traditie. De haast buitenaards ogende designvilla die hij in de woestijn laat neerpoten, vat dat conflict in één beeld samen.

Beeld rv

Met zijn twistende clans en morele dilemma’s heeft Pájaros de verano erg veel weg van een maffiasaga à la The Godfather, maar dan in een prachtig folkloristisch jasje, en met een sterke spirituele dimensie. De beelden herinneren regelmatig aan Terence Malick (The New World) of aan onze landgenoten Brosens en Woodworth (Altiplano). Jammer dat acteur José Acosta wat weinig expressie aan de dag legt, waardoor de enorme tragiek van zijn personage niet hard genoeg aankomt.

Pájaros de verano speelt vanaf 10/04 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234