Maandag 14/10/2019

Ozark Henry in Lotto Arena: Groot orkest, grootse gebaren

Ozark Henry Beeld Alex Vanhee

Ozark Henry stond gisteravond niet op blote voeten, maar wel met Nationaal Orkest van België in de Lotto Arena. Het was het sluitstuk van 'Paramount', zijn bijzondere samenwerking met een klassiek ensemble. Piet Goddaer toonde zich in Antwerpen even spraakzaam als gloedvol.

Geen hersenloos vertier in de Lotto Arena. Er stond een zanger met een boodschap op het podium. "Ik zing voor de strijd tegen mensenhandel", vertelde Ozark Henry, die actief is als VN-ambassadeur. "Respect voor mensen, dat betekent ook humaniteit. We hebben alle kleuren nodig om iets fantastisch te kunnen doen. Je ziet ze in dit orkest, je ziet het in de samenleving. Iedereen telt!", beklemtoonde Piet Goddaer (45). Daarmee verwees hij naar de aanhoudende vluchtelingencrisis, maar ook naar de twijfel waarin het Nationaal Orkest van België zit. Het is onduidelijk of het orkest zal blijven voortbestaan.

Het was een cri de coeur van Ozark Henry, die zich zichtbaar op zijn gemak voelde tussen liefst 90 klassieke muzikanten. Bij de tweede song ging zijn jasje al uit en stond de zanger met blote armen voor een volgelopen Lotto Arena. Het immense orkest vulde het volledige podium, waardoor er nog maar een klein plekje overbleef voor de Kortrijkzaan. Weinig bewegingsruimte dus vooraan, maar dat loste Goddaer op door even heftig met zijn armen te staan zwaaien als de dirigent. De kiem voor hun aparte samenwerking werd drie jaar geleden gelegd, toen Ozark Henry uitgenodigd was voor de 75ste verjaardag van het Nationaal Orkest. Concerten in Oostende, Brussel en Charleroi volgden en waren in een mum van tijd uitverkocht.

De Antwerpse Lotto Arena geldt als slotoptreden. Mogelijk was het daarom dat Goddaer zich zo spraakzaam toonde. "Het is fantastisch dat iedereen hier is", zei de zanger aan het publiek, dat buiten geconfronteerd was met gewapende militairen en uitvoerige fouilleringen. "We moeten samen verder in vertrouwen en respect", refereerde Ozark Henry aan de terreurdreiging. "Harmony is Paramount." 'Godspeed You' werd fraai opgebouwd. Het begon met een samenspel tussen piano en violen, waarna ook de blazers invielen en de pauken nog extra bombast brachten. De song vulde de hele Lotto Arena en spatte open. Net zo in het mooie 'Vespertine', waarin violen en cello's het tegen elkaar in contratempo opnamen. Indrukwekkend, vond ook Goddaer zelf. Na 'We Can Be Heroes' (de Bowie-cover bij 'Paramount' die ook als single werd uitgebracht) draaide hij zich om om te applaudisseren voor de solisten in het orkest.

Ozark Henry Beeld Alex Vanhee
Ozark Henry Beeld Alex Vanhee

Het was wel een eerder statisch gebeuren. De lichtshow bleef erg karig. Met enkel wit licht, een zwart doek als decor en geen beeldschermen. Het zittende publiek aanschouwde vooral een interactie tussen zanger en orkest. Ozark Henry had door dat er zich een barrière vormde met de zaal, en ging bij 'Plaudite Amici Comedia Finita Est' de massa opzoeken. Ook zangeres Lore, een klein meisje met een grote stem, zorgde voor wat extra klankkleur. Bijvoorbeeld in 'Radio (7.1.23.19.11.5.13.31)', dat door Goddaer werd opgedragen "aan de vrienden van Bowie". Tijdens 'Indian Summer' ging de zanger opnieuw op wandel, om blauwe hartjes uit te delen en iedereen te vragen na het concert ook de Blue Heart-stand van de VN te bezoeken. Zijn uitstapjes hadden hun effect. Er kwam steeds meer wisselwerking met het publiek, dat gretig het refrein van 'I'm Your Sacrifice' overnam.

Ook de bisronde begon Goddaer met een pleidooi. De boomlange zanger vroeg iedereen om de online-petitie te tekenen voor het behoud van het Nationaal Orkest. "Ons land heeft zijn eigen orkest nodig", benadrukte de West-Vlaming, die knipoogde zelf graag "alle muzikanten mee naar huis te willen nemen". Het bleek de aanzet tot een gloedvolle en warme versie van 'Sweet Instigator'. Misschien wel de mooiste versie waarin hij die song ooit bracht. Vol passie en gloed in de stem, en met alweer een foutloos orkest. Ook de dirigent wierp daarop een kushandje aan zijn muzikanten, en bleef een verlegen klarinettiste aansporen om recht te staan en applaus in ontvangst te nemen. Er volgde nog een tweede en laatste bisronde. Met een zoen van de zanger aan de dirigent, een ovatie voor het Nationaal Orkest en een heel intiem 'This Is All I Have'. Een fraai slotakkoord van een innige samenwerking.