Maandag 01/06/2020

Albumrecensie

'Outrage! Is Now' van Death From Above: koleirige crowdpleasers

Beeld rv

Passie! Branie! Schuimbekkende rock-'n-roll! U vindt het allemaal terug op de derde plaat van Death From Above, het Canadese cultduo dat hoorbaar worstelt met het ouder worden.

Het uit Toronto afkomstige Death From Above (vroeger Death From Above 1979) opereert in een rockniche die recent een commerciële makeover kreeg van Royal Blood: smerige, efficiënt overstuurde, uiterst meezingbare popsongs, geworteld in de seventies, gespeeld door een overijverige drummer en een bassist die zijn instrument laat klinken als een hardrockgitaar.

Het verschil? DFA 1979 evolueerde vanuit een originele, haast industriële punkesthetiek, ging na een formidabel debuut (You’re A Woman, I’m A Machine uit 2005) overkop en waagde zich pas tien jaar later weer aan een comeback. Zijn transformatie naar melodieuzere rockband wortelt in het ouder worden van de groepsleden, in professionele frustraties, in het besef dat je niet eeuwig roepend en tierend tegen de schenen van het establishment hoeft te schoppen om indruk te maken.

Daartegenover staan bands als Royal Blood wier sound veel minder revolutionaire ambities herbergt en eenvoudigweg op maat wordt gesneden van het brede festivalpubliek. Niets mis mee, trouwens, maar opzienbarend is anders. Outrage! Is Now volgt Death From Aboves impressionante comebackplaat The Physical World op, een werkstuk waarmee de Canadezen drie jaar geleden uit de vergetelheid klommen. Ze hadden supercatchy, bij momenten nogal cheesy meezingers onder de arm én ze klonken nog even driest en woest als op hun debuut. Akkoord, de onbezonnen kopstootpunk had plaats geruimd voor gitaarpop en FM-metal maar de verontwaardiging van weleer sluimerde nog onder de slimme melodieën.

Beeld rv

Waar is de revolutie?

Outrage! Is Now gaat verder op dat elan. Drummer-zanger Sebastien Grainger en bassist-synthspeler Jesse Keeler mixen gewiekst het pathos en de hooks van hitparadehardrock - Van Halen, iemand? - met een voorliefde voor een noisy, aan de punkunderground verwant klankenpalet. Daarbij valt eens te meer Graingers fenomenale zangstem op: krachtig, wendbaar, soulvol en theatraal, maar even vaak heerlijk opruiend en vol van wanhoop vervulde koleire.

In het titelnummer klimmen de heren op de barricades, kijken om zich heen en beseffen dat alle coole kids in hipsterkoffiebars achter hun Macbook zitten. Doet wat denken aan ‘Where’s The Revolution’ van Depeche Mode, trouwens: ouder wordende rockhelden die zich afvragen waar de punkidealen naartoe zijn. “Maybe it’s my age”, zingt Grainger, "But I can see a clear light / so what / Maybe I’m wrong / Suddenly, I don’t belong / To anyone, or anything”.

Bon Jovi?

Het meeslepende ‘Caught Up’ zou dan weer een sneer aan Royal Blood zijn (“Tell me one thing you write about / Take your beliefs & shake them out all the way out”), maar leest evengoed als het tackelen van een ex. Keeler kiest een funky midtempogroove, Grainger opteert voor een bluesy soulfrasering à la Robert Plant. Straffe kost en heel onverwacht. 

Ook in de zompige groove van ‘Statues’ duikt een vleugje Led Zep op, de op hol geslagen stoomlocomotief 'All I C Is U & Me’ had dan weer niet misstaan op Songs for the Deaf van Queens of the Stone Age. ‘Nomad’ en ‘Freeze Me’ vinden wij simpelweg superbe combi’s van schmalzy eightiesrock en koppijnverwekkende Pukkelpunk: één helft Brainiac, één helft Bon Jovi. Qué? Ja, wij zijn nog nuchter.

Outrage! Is Now wil tegelijk crowdpleaser en balorige tiener zijn. Sikkeneurige babyboomer en dwarse millennial. Die spreidstand doet soms dwaas en absurd aan maar meestal komt DFA ermee weg. Het geheim? Passie. In een onversneden vorm. Probeer 't eens kids, het schaadt de gezondheid geenszins. 

Nu uit bij Last Gang/Warner.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234