Vrijdag 17/09/2021

ModeTrends

Opvallende en sexy mode als ultieme wraak voor een jaar lang hiberneren: byebye pandemie

Een campagnebeeld van Guess met een croptop. Als het aan de modekenners ligt, mag het weer wat bloter. Beeld Photo News
Een campagnebeeld van Guess met een croptop. Als het aan de modekenners ligt, mag het weer wat bloter.Beeld Photo News

Hoe reageert de modewereld nu de coronapandemie stilaan op haar laatste benen loopt? Met heel veel sexy silhouetten, zo blijkt. Zien en gezien worden wordt dé trend voor deze zomer.

Het zijn barre tijden geweest voor de mode-industrie. De retailindustrie had het bijzonder moeilijk – om van de kledingarbeiders nog maar te zwijgen – omdat we ons kot amper uit mochten. Mode leek plots iets voor andere en betere tijden. Je kan je afvragen hoezeer covid en de bijbehorende lockdown het modebeeld het afgelopen jaar bepaald hebben. En vooral: hoe we ons zullen kleden nu de weg naar de vrijheid stilaan weer openligt.

Eén ding is duidelijk: de roaring twenties lijken deze zomer écht begonnen. En daar hoort een uitbundige garderobe bij. Een die overigens meer dan welkom was, want de lockdown had behoorlijk desastreuze gevolgen voor elke zichzelf respecterende fashionista. De verkoop van comfortabele maar niet bepaald sexy homewear ging door het dak, die van het klassieke mannenpak kelderde aangezien we nu braafjes thuis voor de laptop werkten. Maar daar komt deze zomer dus verandering in.

Jennie van Blackpink poseert op een campagnebeeld voor Calvin Klein in een bralette, een van de modetrends voor deze zomer. Beeld Photo News
Jennie van Blackpink poseert op een campagnebeeld voor Calvin Klein in een bralette, een van de modetrends voor deze zomer.Beeld Photo News

Oversized

Voor alle duidelijkheid: de mode die op dit moment in de winkelrekken hangt, is al meer dan anderhalf jaar geleden ontworpen, maar designers hielden uiteraard wel rekening met het feit dat er deze zomer stilaan een einde zou komen aan die vervloekte pandemie. En dat is te merken. Weg zijn de oversized of vormeloze silhouetten, de praktische stuks en de kuise snits – nu we weer naar buiten kunnen, mogen en zullen we gezien worden. Een van de opmerkelijkste catwalktrends voor deze zomer, is de bralette. Dit minuscuul stukje stof, het zit ergens tussen een beha en een topje in, was te zien bij onder meer Dior, Versace en Dolce & Gabbana. Wij kennen niet veel vrouwen die zo op een terrasje gaan zitten, maar de achterliggende boodschap is duidelijk: we mogen weer blote huid laten zien.

Ook een opvallende verschijning op de catwalk is de zogenaamde midriff floss, een wat lelijke benaming voor ontwerpen die draden, koorden of linten om de doorgaans naakte taille wikkelen. Versace pakt er mee uit, maar ook Michael Kors en Jacquemus. Noem het gerust het blote buik-syndroom zoals dat in de jaren negentig al eens voorkwam, maar dan in een modisch verantwoord ontwerp. Wie het niet ziet zitten om de buik te tonen, kan voor een subtielere snit gaan. Zo presenteren een aantal ontwerpers, aangevoerd door Miu Miu, Carolina Herrera en Fendi, jurken die de taille via enkele subtiele uitsnijdingen ontbloten. Maar het gaat deze zomer om meer dan naakte huid alleen. Een aantal modehuizen leveren de perfecte outfit voor een avondje stappen. Zo zijn glitterpakken en -jurken dominant bij Louis Vuitton, Balmain en Chanel. Reken daarbij nog de populariteit van transparante visnetstoffen – te zien bij onder meer Loewe, Burberry en Balenciaga – en het is duidelijk: de mode postcorona is zelfbewust, opvallend, een tikkeltje uitdagend en bovenal heel erg sexy.

Kate Moss (l.) en dochter Lila Grace Moss dragen stukken van ontwerper Kim Jones voor de lente-zomercollectie 2021 van Fendi. Beeld AFP
Kate Moss (l.) en dochter Lila Grace Moss dragen stukken van ontwerper Kim Jones voor de lente-zomercollectie 2021 van Fendi.Beeld AFP

Updressen

Styliste Lieve Gerrits beaamt dat en ziet nog een andere duidelijke trend voor deze zomer. “Updressen is weer aan de orde. Logisch natuurlijk, als je een jaar lang door thuiswerk en niet te kunnen uitgaan, geen enkel pailletje of speciaal jurkje hebt kunnen dragen. Of dat een belangrijke en blijvende trend wordt, is uiteraard moeilijk te zeggen. Maar het is wel waar mensen op dit moment heel veel zin in hebben, merk ik. Ze willen van elk moment een feest maken, zeg maar. Ik zie hoe in mijn vriendenkring mensen zich weer vaker opkleden; de pyjama’s en trainingspakken zijn ze echt helemaal beu.” Er bestaat intussen zelfs een naam voor onze hang naar alles wat nieuw en sexy is: revenge dressing. Opvallende en sexy mode als ultieme wraak voor een jaar lang hiberneren.

Gerrits ziet nog een tendens: “De lockdown heeft geleerd dat je niet elke maand iets nieuws moet kopen. Het besef is gekomen dat we best wat langer kunnen doen met de kleren die we hebben. Dat is alleen maar positief.” Ook Chloé Ide, shopmanager bij de Antwerpse luxeboetiek Verso, ziet enkele duidelijke tendensen. “De collecties neigen deze zomer iets meer naar daywear: veel designers hebben erop gelet dingen te maken die mooi en toch goed draagbaar zijn. Opmerkelijk: een aantal silhouetten zijn baggy onderaan en bovenaan zo bloot mogelijk. We merken ook dat vrouwen tot een maand geleden amper jurken kochten, gewoon omdat er weinig kans was om naar buiten te komen. Vanaf de horeca-opening shoppen ze weer veel meer: jurken en schoenen met hakken verkopen opnieuw heel goed, nadat de verkoop was teruggelopen. We kopen seks, zeg maar.” (lacht)

Uitbundige mannen

En de mannenmode? Ook die wordt een fijne, uitbundige tijd voorspeld. “Na de lockdown gaan we weer chiquer gekleed”, verklaarde Sean Dixon, managing director van maatpakfabrikant Richard James – die onder meer prins William kleedt – aan The Guardian. Ook Bruno Van Gils, medeoprichter van kostuummerk Café Costume, vertelde onlangs in De Morgen Magazine dat de mannenmode opnieuw een hausse gaat beleven. “Mensen kijken er naar uit om zich weer mooi en elegant op te kleden. Ik verwacht zelfs dandyisme, een eclectische stijl die er een beetje over is. Mannen gaan als peacocks naar buitenkomen.” U weet wat u te doen staan deze zomer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234