Donderdag 02/04/2020

RecensieCabaret

Opus 3 van Senne Guns springt van hot naar her, maar weet wel te overtuigen ★★★★☆

Senne Guns overtuigt in zijn debuutvoorstelling ‘Opus 3'Beeld Rumoer

Mozart en Beethoven, Rammstein en de sirtaki, wasmachines en balorige kinderen. Opus 3, de cabaretvoorstelling van nieuwkomer Senne Guns springt van hot naar her, maar weet wel te overtuigen.

Het verschil tussen tonale en atonale muziek? Het lijkt eerder voer voor musicologen, tot je het aan Senne Guns laat. Achter zijn piano legt hij haarfijn uit wat het verschil is, en op zo’n amusante manier dat je het niet snel zal vergeten. Met dank aan ene Paul die mid jaren zestig het niet geheel onbekende ‘Yesterday’ tonaal componeerde. Maar dus ook atonaal kan brengen.

Voor wie Senne Guns niet kent: nummers als ‘De Goudvis’ of ‘Tegengif’ duiken nog steeds vaak op in de Radio 1-playlists en daarnaast speelde hij bij onder meer Admiral Freebee, Douglas Firs en Zimmerman. Tot hij in 2017 dacht dat cabaret ook wel zijn ding was. En hij was niet de enige die dat dacht: vorig jaar werd hij tweede in het befaamde Leids Cabaretfestival. Na een uitgebreide tournee in Nederland met de andere finalisten, is er nu dus Opus 3.

Waar dat over gaat? Moeilijk te zeggen, want een rode draad zal je moeilijk vinden. Guns springt op enkele minuten tijd van een dame die ’s nachts komt aanbellen om 40 euro te lenen naar de verschillen tussen deurbellen en deurkloppen om uiteindelijk bij Beethoven te belanden. Kleine verhalen meestal, fijn verteld, licht absurd, afgewisseld met soms wat weemoedige, melancholische nummers achter zijn piano. Cabaret dus, zoals je het hier in Vlaanderen niet zo vaak ziet.

Rammstein

Maar op z’n best is Senne Guns als hij achter zijn piano zit en er op los lult. Als hij ‘Yesterday’ atonaal maakt, de ochtendlijke kledij-ergernissen van de dochters op muziek van Mozart zet of de Spotify-lijst met de beste seksmuziek uitkleedt en de Sirtaki liggend op de grond speelt. Zelfs als iemand Rammstein suggereert als de ideale bedmuziek, krijg je Guns niet van slag. Na eerst ‘Sonne’ beukend te spelen, slaagt hij er zowaar in van de metalklassieker een licht sensuele versie te maken. Het toont wat voor een voortreffelijk pianist Guns is, al helpt zijn kwieke heupslag en mimiek ook wel.

Als kind droomde Senne Guns ervan om Mozart te worden. De kans dat hij dat nog wordt lijkt eerder klein. Maar laat hem nog wat spelen en groeien en Vlaanderen heeft er een knappe cabaretier bij.

Opus 3, gezien op 16 februari in Landegem. Nu op tournée. Senneguns.be