Zondag 24/10/2021

TheaterrecensieOphelia

‘Ophelia’: een ode aan de eerste verliefdheid ★★★☆☆

null Beeld Koen Broos
Beeld Koen Broos

In haar nieuwe muziektheatervoorstelling Ophelia, losjes gebaseerd op Shakespeare, maakt Inne Goris de eerste verliefdheid van jonge meisjes voelbaar.

Door de covidpandemie moest de voorstelling, een coproductie van LOD, hetpaleis en Opera Ballet Vlaanderen die oorspronkelijk volledig live en met grote middelen (zangkoren!) zou plaatsvinden, omgegooid worden. Nu zit je op het toneel van hetpaleis in een ovale kring rond een hoge toren waarop een film wordt geprojecteerd. Uit een surroundgeluidsinstallatie komen de stemmen van twaalf meisjes en de muziek van Thomas Smetryns.

De filmbeelden van Koen Broos zijn soms raadselachtig en soms betoverend mooi. Ze gaan de lichamelijkheid van de verliefdheidservaring niet uit de weg, maar suggereren ze uiterst behoedzaam: met op de huid geschreven woorden, met stille of wilde bewegingen.

Onzekerheid en romantiek

De gesprekken van de meisjes over de verliefdheid, de eerste kus, de onzekerheid en de romantiek zijn ontwapenend eerlijk. Ze worden afgewisseld met liederen, die met breekbare stem worden gezongen. Sommige daarvan zijn erg ontroerend, andere willen weleens net iets te veel zeggen. Jonge verliefdheid verdraagt geen abstracte filosofie, laat staan moraal.

Ook de muziek van Smetryns balanceert op die grens: ze is goed als ze tegelijk schuurt en zalft, maar glijdt af als de zalf de bovenhand haalt. Na een tijd, als nog maar eens een nieuw aspect van de verliefdheid wordt aangesneden, kun je je niet van de indruk ontdoen dat de voorstelling nog compacter had gekund. Toegegeven, dat is niet makkelijk als je met jonge coauteurs werkt, maar toch: soms moet je iemand pijn doen om het beste uit haar te puren.

Naar het einde toe komen dan weer enkele van de mooiste momenten: een meisje dat als een vlinder lijkt te ontpoppen te midden van een microscopische natuur; de twaalf meisjes die in het publiek opstaan en écht beginnen te zingen; en de slotbeelden van de film, waarin ze uitbundig op straat zichzelf kunnen zijn. In tegenstelling tot Shakespeares Ophelia komt het allemaal wel goed.

Ophelia, nog tot 3/10 in hetpaleis in Antwerpen. www.hetpaleis.be

De gesprekken van de meisjes over de verliefdheid, de eerste kus, de onzekerheid en de romantiek zijn ontwapenend eerlijk.  Beeld Koen Broos
De gesprekken van de meisjes over de verliefdheid, de eerste kus, de onzekerheid en de romantiek zijn ontwapenend eerlijk.Beeld Koen Broos