Dinsdag 22/10/2019

Zomer van Antwerpen

Openluchtvoorstelling die niet meer vult dan een holle kies en je op je honger laat zitten

Beeld RV © Stef Stessel

Aan de overkant van het Centraal station ligt op gehoorafstand helemaal ingesloten tussen schurftige gevels een braakliggend terrein. Vlinderstruiken, jacobskruiskruid en wilgenschot kleuren tussen de woestenij van steenpuin de verregende dag wat bij. Centraal op het geïmproviseerde speelvlak van verschroeide aarde staat een wijde plaatijzeren schoorsteenmantel. De warme dampen uit het geïmproviseerde fornuis vullen de lucht. Welkom in De Gouden Draak, het Thaïs-Chinees-Vietnamese afhaalrestaurant, waar obers bestellingen door schreeuwen en koks mekaar in de piepkleine ruimte voor de voeten lopen.

Achtenveertig scènes volgen als bliksemschichten op elkaar. Een steen die tegen de ijzeren wanden gegooid wordt, kondigt een nieuwe aan. Centraal in deze verhalendelta staat het Chinese keukenhulpje. De Kleine vergaat van de tandpijn, maar als sans-papiers zit een bezoek aan een tandarts er voor hem niet in. Door de mikado van verhalen over de personages loopt een rode draad van gebroken levens, frustratie, uitbuiting, onmacht en vernedering.

Er wordt zoveel op één hoop gegooid dat het niet behapbaar meer is: relatieproblemen van een koppel, gedwongen prostitutie, bootvluchtelingen, … Door de jachtige, repetitieve structuur, de lawine aan triviale details die maar blijven terugkomen en de schriele schriftuur van de Duitse auteur Roland Schimmelpfennig haakt de toeschouwer na een tijdje af. Het is niet evident om de ingebedde fabel van De krekel en de mier te linken aan de voortgang van de rest van het stuk.

Als moderne parabel overtuigt De Gouden Draak niet. Zelfs met veel goodwill lukt het maar niet om je op het einde te laten innemen door de sprookjesachtige passage die vertelt hoe het de Kleine vergaat. De uptempo speelstijl van de Roovers en hun gebruikelijke frivoliteit en fratsen zoals de tegencasting (Robbie Cleiren met gestifte lippen, in een rood jurkje), noch de knappe acteerprestatie van Sofie Sente volstaan om van De Gouden Draak een uit de kluiten gewassen voorstelling te maken. Door de blitzmontage komt het gezelschap niet toe aan zijn gesmaakte karakteristieke ensemblespel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234