Woensdag 26/06/2019

Podium

Op WIPCOOP laat divers theatertalent zich zien en horen

Bij WIPCOOP is plaats voor experiment. Zoals een combinatie van muziektrio Seizoensklanken en de dansers van Moving Ground. Beeld rv Karolina Maruszak

Ze bulken van het talent, brengen andere verhalen op het podium en onderzoeken nieuwe vormen. Toch vindt divers stedelijk talent soms moeilijk een weg naar de reguliere kunstensector. Mestizo Arts Platform geeft hen een duwtje in de rug met WIPCOOP.

De formule is simpel. Tijdens publieke toonmomenten van telkens een halfuur brengen nieuwstedelijke makers work in progress: een pril of minder pril stuk uit een voorstelling waaraan ze werken. Vervolgens krijgen ze in besloten groep feedback van een groep professionals.

Het resultaat is een win-winsituatie. De kunstenaars kunnen hun werk uittesten en krijgen een netwerk aangeboden, kunstenhuizen maken kennis met nieuwe makers en het publiek op zijn beurt krijgt een boeiende inkijk in wat er broeit bij nieuwstedelijke artiesten.

Deze maand vond er een sessie plaats in Antwerpen en binnenkort zijn ook Brussel en Gent aan de beurt. “Binnen mijn professionele traject betekende dat toonmoment indertijd een grote meerwaarde”, vertelt theatermaker en actrice Sachli Gholamalizad enthousiast. Vijf jaar geleden kreeg ze er de feedback die ze nodig had om haar succesvoorstelling A Reason To Talk op punt te zetten. “WIPCOOP is een ongedwongen plek voor mensen die met een artistiek ei zitten en niet goed weten bij wie ze moeten aankloppen als ze op zoek zijn naar een klankbord.”

Nieuwe stijlen en vormen

In de Antwerpse Arenbergschouwburg viel tijdens de voorbije presentaties alvast de mix aan genres op: er werd geëxperimenteerd met zowel muziek, dans, slam als lecture performances. “Het is precies die veelheid aan nieuwe stijlen en vormen die we willen tonen”, vertelt Tine De Pourcq, projectcoördinator bij Mestizo Arts Platform (MAP).

“Er is veel meer artistiek talent aanwezig in de stad dan wat we vandaag op de gesubsidieerde podia te zien krijgen.” Alleen heeft dat talent het soms moeilijk om door te stoten naar de gesubsidieerde sector. “Soms zijn het autodidacten die merken dat het zonder professionele opleiding niet evident is om een netwerk uit te bouwen, anderen behaalden een diploma in hun thuisland dat hier niet zomaar erkend wordt of ze vinden simpelweg geen aansluiting bij wat hier de norm is in de kunsten,” legt De Pourcq uit.

Om die reden begeleidt en ondersteunt MAP nieuwstedelijke makers en richt de organisatie al sinds 2009 geregeld publieke toonmomenten in. Twee jaar geleden vormden ze zich bovendien om tot een coöperatie met daarin een veertigtal organisaties zoals KunstZ, NTGent en Citylab. “Vandaar de naam WIPCOOP,” vertelt De Pourcq. “Het is een afkorting voor Work In Progress Coöperatie. Samen met professionals uit de coöperatie bekijken onze makers wat er nodig is om hun productie verder uit te bouwen, zowel op inhoudelijk als op productioneel vlak.”

“En dat is niet alleen goed voor de artiesten. De sessies zijn evenzeer nuttig voor de kunstenhuizen zelf. Er is zoveel onontgonnen talent. Ons kunstenveld kan alleen maar rijker worden als het zich laat beïnvloeden door nieuwe verhalen en vormen.”

De sector veroveren

Dat die aanpak vruchten afwerpt, blijkt uit de vele bekende namen die er ooit hun werk voorstelden. Onder meer NoMoBS, Junior Mthombeni en Aminata Demba prijken op het lijstje. “Al zijn we uiteraard lang niet de enige oorzaak voor hun succes,” benadrukt De Pourcq. Dat een ervaren danser als Karim Kalonji volgende week in Gent werk komt voorstellen op WIPCOOP, getuigt alleszins van het feit dat de sessies door de kunstenaars zelf als waardevol worden aanzien.

Na de toonmomenten krijgen de kunstenaars feedback van professionals. Beeld rv Karolina Maruszak

Gholamalizad was er dit jaar bij in Antwerpen. Deze keer niet om feedback te krijgen, wel als klankbord. “Ik kwam eigenlijk eerder toevallig kijken, maar ben blijven plakken omdat het zo boeiend was”, lacht ze. “Ik vind het voor mezelf als toeschouwer bijzonder om toegelaten te worden tot het maakproces van al die kunstenaars. Bovendien is het fijn om letterlijk zoveel kleur te zien op scène. Ik vind het een verademing dat er een generatie opstaat die compromisloos de eigen culturele bagage meeneemt op scène. De tijd dat we ons verontschuldigden voor onze achtergrond is voorbij.”

De Pourcq: “Er staan enorm veel straffe nieuwstedelijke artiesten klaar om de sector te veroveren. Alleen moeten ze de ruimte krijgen om zichzelf te kunnen tonen.”

Op 23/11 in de KVS, Brussel, en op 30/11 in De Expeditie, Gent. mestizoartsplatform.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden