kunst
Op ontspoorde kunstmarkt gaan fortuinen rond
Het New Yorkse veilinghuis Christie's veilt 80 hedendaagse kunstwerken voor 683 miljoen euro. Omzetten op veilingen swingen de pan uit, critici spreken van een 'dolgedraaide markt'.
Elvis Presley en Marlon Brando waren de sterren op wat nu al een historische veilingavond wordt genoemd. Veilinghuis Christie's in New York bracht 80 hedendaagse kunstwerken onder de hamer, waaronder Triple Elvis en Four Marlons van de in 1987 overleden kunstenaar Andy Warhol. Toen de laatste hamerslag klonk, was in totaal voor 683 miljoen euro aan kunst verkocht, een nieuw record op wat sommigen een dolgedraaide markt noemen.
Elvis voerde de lijst aan met een opbrengst van 66 miljoen euro. Warhol reproduceerde voor deze zeefdruk een beeld van de zanger uit de film Flaming Star. Brando - een beeld uit de film The Wild One - eindigde op een tweede plaats met een verkoopprijs van 50 miljoen. Behalve deze twee zeefdrukken, zeldzame exemplaren, werden werken geveild van onder anderen Peter Doig, Georg Baselitz, Cindy Sherman en Cy Tombly. Elf naoorlogse kunstenaars of hun erven konden een individueel veilingrecord noteren.
"My gosh, het stijgt maar door, de veilingomzetten gaan richting het miljard", verzucht Georgina Adam, "de kunstmarkt is nooit zo sterk geweest". De Britse kunstmarktexpert, columnist voor onder meer de Financial Times, publiceerde dit jaar het boek Big Bucks: The Explosion of the Art Market in the 21st century.
Aziatische miljardairs
Het zijn de nieuwe, gretige miljardairs uit opkomende economieën die verantwoordelijk zijn voor het prijzencircus, volgens Adam. Tot de kopers in de zaal behoorden zowel Amerikaanse hedgefundmanagers als Aziatische superrijken. Veel werken werden verkocht aan onbekenden, via telefonische biedingen. De lage rente ligt mede ten grondslag aan de hoge prijzen op de kunstmarkt, volgens Adam, alsook de rol van de grote veilinghuizen. "Die weten waar belangrijke werken hangen en stimuleren eigenaars tot verkoop over te gaan door prijsgaranties te geven."
Vooral het snel groeiende aantal Aziatische miljardairs lijkt een onverzadigbare honger te hebben naar naoorlogse kunst. "Als je een paar jachten bezit en een paar villa's is een eigen particulier museum voor moderne kunst de volgende stap. In Shanghai alleen zijn er dit jaar twee geopend. In heel China zijn inmiddels 535 particuliere musea." Het is van alle tijden dat de rijken zich persoonlijk profileren door de aanschaf van kunstwerken.