Donderdag 24/09/2020

DM zapt

‘Op kot’ biedt geen diep generatieportret, wel leuke snapshots van het studentenleven

Beeld Marco Mertens

Tijdens de zomervakantie nemen de collega’s van Humo de zapper over. Vandaag: Vincent Van Peer over Op kot.

Een vlog op de openbare omroep? Het zal wel 2020 zijn. Op kot, het tot volwaardig programma gepimpte rubriekje van Iedereen beroemd, volgt het reilen en zeilen van een aantal studenten – correctie: een aantal studenten én iemand van communicatiewetenschappen – terwijl ze zo goed en zo kwaad als het kan proberen het hoofd te bieden aan het leven op een moment dat dat zich nog aandient in geruststellend regelmatige golven van blok- en feestavondjes. Al bij al, zo blijkt andermaal: een góéie tijd.

Valt op wanneer de kleine blokjes van Op kot in langere afleveringen aan elkaar worden gelijmd: met de zinnelijke ontucht waarvan de jeugd van tegenwoordig weleens wordt beticht, blijkt het mee te vallen – tenzij het consumeren van chiazaad plotsklaps geldt als een signaal van maatschappelijk verval (wat, alle feiten in acht genomen, nu ook niet weer zó’n gek idee is). Neem nu handelsingenieur Jasper: staat elke ochtend vrijwillig om vijf uur op, hoewel zijn kamer telkens verdacht weinig tekenen van laaiende brand vertoont. Hij doet dat ‘omdat ik dan productiever ben’, jogt zich vervolgens in het zweet en consumeert tot slot iets dat omschreven wordt als ‘spinaziepannenkoeken’ maar dat er veeleer uitziet als de pannenkoeken van drie weken geleden. 

Dan kan ik mij meer vinden in Lore-Lise, die van horen zeggen weet dat er ergens een aula bestaat waarin op een gemiddelde weekdag lessen doorgaan, en Stéphan, een Echte Student die bijvoorbeeld nog nooit van ‘ricotta’ heeft gehoord; tijdens zijn queeste om het spul te vinden in de Colruyt kijkt hij om zich heen als Theseus in het doolhof van de Minotaurus. Hij wist ook nog te imponeren met de uitspraak: ‘Ik heb ooit eens een doop meegedaan met sterke bieren en ik heb daar niet zo’n goede herinneringen aan overgehouden. Dus ik ga liever voor sterkedrank.’ Wat toch zo’n beetje is als zeggen: ‘Sinds ik draaierig word van joints, houd ik het bij een soeplepeltje heroïne.’

Al hun fratsen, die in een ontiegelijk kort mensenleven niks en toch ook weer alles betekenen, filmen de studenten zelf. Daarbij hebben ze het geluk geboren te zijn in een generatie die met klachten van een muisarm uit de baarmoeder komt: maakt een programma als Op kot des te meer bekijkenswaardig, want het wil zeggen dat deze prille twintigers zich voor eigen lens échter gedragen dan voor een cameraploeg. 

Op kot biedt geen diep generatieportret, wel leuke snapshots die, voor wie het vergeten was, inzage geven in hoe het studentenleven was, en nog steeds blijkt te zijn: hangen in een keuken waar Walter Michiels geen nacht zou doorbrengen; vijfenhalve euro veil hebben voor een kerstboom en settelen voor een kerstsanseveria; om halfvier ’s nachts amper nog de zin ‘Ik ga morgen zeker in de les geraken’ kunnen uitspreken. Het enige verschil met vroeger? In plaats van Kaiser-bier is er nu Majeur, en dat is nog straffer. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234