Zondag 08/12/2019

Portret

Op Jennifer Lopez (50) staat geen houdbaarheidsdatum

Beeld Gijs Kast

Pieken op je 50ste: in de showbizz moet je al Jennifer Lopez heten om dat klaar te spelen. Als zangeres doet ze na meer dan twintig jaar nog steeds de arena’s vollopen, als ­zakenvrouw verdient ze miljoenen, en voor haar rol als paaldanseres in Hustlers wordt ze nu getipt voor een Oscar. Dat kracht en zelfvertrouwen momenteel hip zijn, zal daar allicht iets mee te maken hebben.

Een cirkelvormige catwalk in Milaan, drie weken geleden. Honderden ­fashionista’s hebben zich zonet vergaapt aan de nieuwste collectie van Versace. Plots weerklinken er zuchten van verbazing, die overgaan in extatisch gejoel: met ferme passen verschijnt Jennifer Lopez ten tonele, gehuld in een junglekleurig niemendalletje met glorieus wapperende sleep – een update van de befaamde jurk waarmee ze de wereld 19 jaar geleden al eens van de sokken blies op de Grammy Awards. Iedere smartphone in de ruimte gaat de hoogte in, J.Lo laat het zich welgevallen. Ze stoomt tussen de menigte door als een felgroene Mozes die de Rode Zee splijt. Het hele tafereel voelt als een overwinningsronde, die de Amerikaanse superster triomfantelijk afsluit in een stoere, uitdagende pose – haar gespierde rechterbeen ferm vooruit. ‘Wie gaat mij wat maken?’, zie je haar denken.

Jennifer Lopez werd dit jaar 50, en is apetrots op zichzelf. Niet alleen lijkt de tijd geen vat te hebben op haar lichaam, ook haar carrière verkeert nog steeds in blakende gezondheid. De ‘It’s My Party’-concerttour die ze voor haar 50ste verjaardag organiseerde, deed wereldwijd arena’s vollopen. In In twee maanden tijd zagen 400.000 fans hoe Lopez vanop een reusachtige, met ledlichtjes beklede verjaardagstaart haar grootste hits zong.

En ook daarnaast gaat het J.Lo voor de wind. Ze is een uiterst succesvolle zakenvrouw, die haar naam leende aan kledingcollecties, schoenen, make-up en parfumerie – dit jaar lanceerde ze haar 25ste parfummerk. Alles bij elkaar geteld wordt het J.Lo-imperium vandaag op 400 miljoen dollar geschat. Daarmee is ze nog rijker dan haar verloofde Alex Rodriguez, een van de meest succesvolle baseballspelers aller tijden.

Volgt binnenkort de kers op de taart, in de vorm van een Oscarnominatie? Lopez is vanaf volgende week te zien in Hustlers, een op waargebeurde feiten gebaseerde misdaadfilm over een handvol New Yorkse strippers die tijdens de financiële crisis probeerden te overleven door rijke beursjongens op te lichten. Lopez speelt Ramona, de flamboyante leidster van de bende, met een dwingend charisma. Haar magnetische vertolking wordt overal (terecht) de hemel in geprezen, en zelfs The New York Times schat de kans op een eerste Oscarnominatie voor Lopez hoog in.

J.Lo had dus redenen genoeg om in Milaan zo parmantig te paraderen. Maar aan zelfvertrouwen heeft het haar eigenlijk nooit ontbroken. Zelfs niet in het prille begin van haar carrière. Ook toen ze nog maar een piepjong danseresje uit de Bronx was, schatte ze zichzelf al hoog in. Actrice Rosie Perez beschrijft in haar memoires een voorval op de set van het tv-programma In Living Color, waar Perez begin jaren 90 choreografe was: toen Lopez op het matje werd geroepen na klachten van collega’s dat ze de boel manipuleerde, verdedigde ze zich door te brullen: “Ik ben beter dan alle andere meisjes hier, en je weet het!”

Dat zal wellicht ook de waarheid geweest zijn, want niet veel later mocht ze dansen in een video­clip van Janet Jackson. Maar toen zich in 1993 de kans voordeed om mee op wereldtournee te vertrekken, paste Lopez. Zij had grootsere plannen: ze moest en zou actrice worden.

Madonna? Slechte actrice

Halverwege de jaren 90 werd een epische zoektocht op poten gezet naar een jonge actrice die de vermoorde Mexicaans-Amerikaanse sterzangeres Selena Quintanilla kon spelen in de biopic Selena (1997). Bijna 22.000 vrouwen kwamen op auditie – enkel de zoektocht naar Scarlett O’Hara voor Gone With the Wind (1939) was nog groter. En jawel, Jennifer Lopez kreeg de rol. Niet dat ze die zomaar aannam: eerst onderhandelde ze nog een salaris van 1 miljoen dollar, waarmee ze meteen de best betaalde latina-actrice ooit werd. De Golden Globe-nominatie was een mooie bonus.

J.Lo toonde in Milaan enkele weken geleden een aangepaste versie van de groene Versace-jurk waarmee ze in 2000 het internet haast deed ontploffen. Beeld EPA

In 1998, surfend op het succes van Selena en de daaropvolgende blockbuster Anaconda, gaf Lopez een inmiddels berucht interview aan filmmagazine Movieline. Aan de rand van haar zwembad in Beverly Hills, ­uitgestrekt op een strandstoel, verklaarde ze aan de journalist dat ze simpelweg “de beste” was, om zich vervolgens te laten verleiden tot scherpe commentaren op haar collega-actrices. Gwyneth Paltrow? “Ik kan me echt geen enkele film herinneren waarin ze meespeelt.” Madonna? “Goede performer, slechte actrice.” Winona Ryder? “Nooit een grote fan van geweest.”

Ietwat pijnlijke uitspraken toch, wetende dat Lopez’ eigen acteercarrière nog wisselvalliger zou blijken dan haar turbulente liefdesleven. Begin jaren 2000 speelde ze nog in een paar succesvolle films (The Cell, The Wedding Planner). Maar in 2003 sloeg de afschuwelijke romcom Gigli, waarin ze het scherm deelde met haar toenmalige vriend Ben Affleck, een enorme deuk in haar geloofwaardigheid als actrice. De film flopte compleet, en Lopez kreeg zelfs een Razzie – het tegenovergestelde van een Oscar – voor haar vertolking. De pers had het vooral over haar relatieperikelen, niet over haar acteerprestaties.

Gelukkig was er nog de muziek. Vanaf 1999 begon Lopez de ene na de andere hit op de wereld af te vuren: ‘Let’s Get Loud’, ‘If You Had My Love’... U kan ze vandaag wellicht nog steeds meekwelen. Dus toen J.Lo in februari 2000 op de rode loper van de Grammy’s verscheen, zag het volk vooral een popster. En die befaamde, groene Versace-jurk die haar lijf nauwelijks bedekte, natuurlijk. Het ontketende een nooit geziene zoekwoede op het internet. De halve wereldbevolking wilde J.Lo in haar groene jurk zien. Maar de primitieve zoekmachines van die tijd leverden enkel tekstresultaten op. “We konden de gebruikers niet bieden wat ze zochten”, verklaarde ex-Google-CEO Eric Schmidt jaren later. “Die dag is het idee voor Google Image Search geboren.” Of hoe Jennifer Lopez – lang voordat Kim Kardashian het internet deed ontploffen met haar blote derrière – aantoonde dat het internet gewoon te gebrekkig was voor haar.

Diva from the Block

J.Lo was een echte superster geworden, en gedroeg zich daar ook naar. Het hallucinante interview met Movieline bezorgde haar al een zekere reputatie als arrogante egotripster, en geruchten over de absurde eisen die ze aan haar omgeving zou stellen, versterkten dat beeld alleen maar. Tot groot jolijt van de tabloids. Lopez voelde zich uiteindelijk verplicht om haar imago op te poetsen met het nummer ‘Jenny From the Block’, waarin ze – enigszins ongeloofwaardig – uitlegt dat ze ondanks haar succes toch nog steeds dat doodgewone meisje met Puerto Ricaanse roots is dat opgroeide in de Bronx.

Scène uit ‘Hustlers’. Tweede van links is Jennifer Lopez. Beeld AP

Maar vandaag lijkt Jennifer Lopez zich niet meer te willen verontschuldigen voor de diva die ze is. Omdat de tijd er rijp voor is? Sinds de #MeToo-beweging worden vrouwelijke sterren niet meer bekritiseerd wanneer ze, zoals Lopez in haar interview uit 1998, praten over de miljoenen die ze verdienen. Vandaag krijgen ze net applaus als ze strijden voor equal pay, en gelden ze als empowering rolmodellen. Anno 2019 kan Lopez haar innerlijke boss lady dus volledig omarmen. “In mijn familie was er nooit iemand de baas,” vertelde ze onlangs in filmblad Variety, “wij hádden bazen. Maar de afgelopen jaren ben ik gewend geraakt aan het idee dat ik zelf aan het roer sta.”

Ook fysiek oogt Lopez sterker dan ooit. Speelde ze vroeger vooral haar achterwerk uit, dan kweekt ze vandaag ook ijzeren buikspieren en brede schouders. En gespierde benen, om overwinningsrondjes mee te lopen op de catwalk. Haar stripact in Hustlers? Die is niet zozeer erotisch, als wel atletisch. Want kracht en zelfvertrouwen zijn hip, nu. Is de wereld eindelijk klaar voor ­Jennifer Lopez?

Hustlers speelt in de bioscoop vanaf 16/10.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234