Vrijdag 30/10/2020

InterviewAgnes Quackels & Barbara Van Lindt

‘Op het vlak van diversiteit is er nog een lange weg te gaan, ook in het theater’

Agnes Quackels en Barbara Van Lindt, nieuwe directeurs van het Brusselse Kaaitheater.Beeld Illias Teirlinck

Met het TheaterFestival gaat het eerste ­seizoen Kaaitheater-directeurs Agnes ­Quackels en Barbara Van Lindt van start. Onder het motto How To Be Many? hopen ze de komende jaargangen een diverser publiek aan te trekken.

Toen het duo Agnes Quackels en Barbara Van Lindt vorig jaar werd aangesteld als de nieuwe directeurs van het Brusselse Kaaitheater, werd er veel nadruk op gelegd dat voor het eerst twee vrouwen aan het hoofd van zo’n cultuurinstituut kwamen te staan. “Erg, hè?”, reageert Quackels. “Toen was dat big news. Nu gelukkig niet meer. In de Beursschouwburg komt met Melat Gebeyaw Nigussie een vrouw van kleur aan het hoofd te staan.” Van Lindt: “En Lana Willems wordt directeur van de Monty.”

Met het TheaterFestival, dat op 3 september begint, gaat het nieuwe Kaaitheater-seizoen van start. Dat het een bijzonder seizoen zal worden, staat vast: niet alleen omdat het de eerste jaargang onder leiding van de nieuwe directie is, maar ook omdat het coronavirus uitzonderlijke omstandigheden voor de cultuursector met zich meebrengt. In de grote zaal, waar 700 stoeltjes staan, zullen 130 tot 200 toeschouwers mogen plaatsnemen.

“Het TheaterFestival wordt een proeftuin. Hoeveel honger hebben de mensen om terug naar het theater te gaan?”, zegt Quackels. Van Lindt: “We hebben met heel onze ploeg uitgebreid onderzocht wat de veiligheidsmaatregelen voor onze realiteit betekenen. We hebben begin juli al een paar dingen kunnen tonen, zoals de eindvoorstellingen van het RITCS. Dus de scenario’s voor onze zaal liggen klaar. Als je nu kijkt naar de ticketverkoop voor het Theaterfestival, zie je dat die goed loopt. Hopelijk kunnen we de capaciteit hier en daar nog opdrijven.”

Voorstellingen in de Kaaistudio’s zullen er dit najaar niet zijn – die zaal is te klein om de afstandsregels te garanderen. Wel zullen kleinere voorstellingen in de grote zaal gespeeld worden. Quackels: “Dat zijn stukken waarvoor het financieel oké is als we honderd tickets verkopen, en waarbij we makkelijker de afstand kunnen garanderen.”

Van Lindt: “Deze uitzonderlijke toestand creëert ook mogelijkheden om de dingen op een andere manier te doen. Normaal wordt het programma voorgesteld in juni: nu hebben we tot half juli aan dit programma kunnen sleutelen. We zijn daar eigenlijk nog altijd mee bezig. Het is ook tof om zo kort op de bal te kunnen spelen, en een voorstelling als Safe, van Julie Pfeiderer en Ictus te programmeren – dat is een stuk dat erg resoneert met de coronarealiteit. Of Métisse, van Action Zoo Humain en Antigone: daarin weerklinkt de awakening over dekolonisatie.”

Meerstemmig

Het motto waar de twee zich niet alleen dit seizoen, maar ook de komende jaargangen, door laten leiden is How to be many?. Een opvallende leuze in tijden waarin het aantal toeschouwers juist wordt teruggedrongen, merken we op. “Door corona kunnen we minder met many zijn”, beaamt Quackels. “Maar we zien dat motto als een langetermijnengagement, niet als het thema voor één seizoen. How to be many? is een vraag die leeft in onze maatschappij.”

Van Lindt: “Die vraag verwijst vooral naar meerstemmigheid. Het motto reflecteert dat onze maatschappij heel divers is, maar dat er nog een lange weg te gaan is. Er zijn nog te veel mensen die geen kansen en geen platform krijgen, zowel niet in de maatschappij als in de cultuursector. We vertalen dat ook op een heel concrete manier in onze nieuwe plannen.”

Hoe dat gebeurt? Van Lindt: “Twintig procent van onze middelen en van de ruimte in ons programma geven we vol vertrouwen uit handen aan partners, Brusselse mensen en organisaties die werken op het kruispunt tussen sociaal-artistiek werk en activisme.” Quackels: “We hebben hen gevraagd: wat missen jullie vandaag op de Brusselse podia? En hoe kunnen we daar een antwoord op vinden? Wat zijn jullie voorstellen? We hebben ze niet uitgenodigd om te reageren op wat wij doen, maar om zelf hun agenda voor te stellen. Wat vinden zij belangrijk?

“We zijn nu in gesprek met Citylab, een organisatie die het traject opvolgt van jongeren met een migratieachtergrond in de podiumkunsten. We werken ook samen met For All Queens!, een Brusselse organisatie die met queer black people werkt. Zij lanceren een oproep bij hun community om één keer per maand ons podium in te nemen. We hebben ook een afspraak met The Mouvement, de nieuwe organisatie van Rachida Aziz: zij hebben een residentie van verschillende maanden in onze Kaaistudio’s. Ook met Mothers & Daughters, die werken met lesbische en trans mensen werkt, staan we in contact. Net als met Moussem en Mophradat, die werken met kunstenaars in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en de diaspora.

Als het van Quackels en Van Lindt afhangt, vertaalt die diversiteit zich niet alleen naar het podium, maar ook naar de zaal. Het Kaaitheater bevindt zich aan de Sainctelettesquare, in de Kanaalzone: een Brussels kruispunt van verschillende culturen en bevolkingsgroepen. “Een van de pilaren van How To Be Many? is: hoe kunnen we een diverser publiek aanspreken? Daarvoor werken we ook met diverse organisaties. En we doen een extra inspanning door meer in te zetten op andere communicatie. Door een ander taalregister te gebruiken, bijvoorbeeld. We hebben in onze artistieke ploeg ook een extra collega aangenomen om projecten met publiek en stad te ontwikkelen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234