Maandag 25/05/2020

DM ZaptRobin Broos

Op het partijhoofdkwartier van N-VA: ‘Met een waardebon kom je zo in het ‘VTM Nieuws’’

Ben Weyts in de studio van VTM Nieuws.Beeld VTM NIEUWS

Robin Broos zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: N-VA in het VTM Nieuws.

Let op: dit is satire. Wat volgt is een geromantiseerde samenvatting van de commentaren op sociale media, nadat er een lijst circuleerde over de livegasten in het ‘VTM Nieuws’. Daaruit moest blijken dat er buitensporig veel N-VA politici worden uitgenodigd sinds de verhuis van de studio naar Antwerpen. Volgens hoofdredacteur Nicholas Lataire is die lijst totaal onjuist én onvolledig.

Die ochtend op het partijhoofdkwartier. “Ik ben bezorgd om de politieke sector”, zegt een minister. “Wij krijgen steeds minder aandacht. En dat is tenslotte de enige valuta die ertoe doet voor een politicus.”

“Wat maakt dat uit”, blaast een voormalig staatssecretaris. “Als wij aandacht willen, kopen we die toch gewoon? Hebben we niet nog wat dingetjes lopen op Facebook? En was er niemand bezig met een eigen kanaal op TikTok?”

“Tik Tak”, vraagt een voorzitter luidop. “Zie je mij al rondlopen in – ik zeg maar wat – een pandabeerpak?”

“Heb jij recentelijk De afspraak nog gezien?”, grijpt een minister-president in. “Daar zitten tegenwoordig alleen nog échte experts. Straks worden we nooit meer gebeld door de VRT!”

“En als de VRT ons minder vaak uitnodigt, vrees ik een aandachtsverlies van zeker 70 procent. Dat gaat de politieke relance niet vooruithelpen.”

“Wat stel je dan voor?”

“Een waardebon”, klinkt het zelfzeker bij de minister. “Een voucher die we naar eigen goeddunken kunnen inruilen voor een plekje in de tv-studio.”

“Maar die hebben we toch al”, repliceert de burgemeester. “Misschien niet bij de staatszender, maar wel degelijk bij de commerciële. Ik heb dat zelf nog onderhandeld toen die van Vilvoorde naar Antwerpen kwamen. Je gaat me nu toch niet zeggen dat die allemaal al zijn opgebruikt? Ik heb zelf nog maar drie keer gemogen!”

Enkele topfiguren schuifelen wat ongemakkelijk op hun stoel en richten hun blik naar de tafel.

“Anders lanceren we het bericht dat we een ridicule waardebon willen geven aan een doelgroep die al zwelgt in overbodige uitgaven”, klinkt het door de telefoon vanuit Straatsburg.

De aandacht is getrokken. “Daarmee oogsten we massale Twitter- én media-aandacht, inclusief VTM Nieuws, zonder dat we een van onze eigen schaarse media-aandachtswaardebons moeten inzetten.”

Het gezelschap leunt achterover in collectieve overpeinzing. Zoiets onnozels wordt toch nooit opgepikt? “Toch wel, want we lanceren dat op zondag!”, kraait Ben Weyts. En tegen de onbetwiste keizer van het zondagsnieuws kan niemand iets inbrengen.

“Uitrollen”, beveelt de voorzitter.

“Zolang ik maar niet weer misbegrepen word”, zegt de minister.

En de minister-president kijkt tevreden. “Zolang we maar vaak genoeg in het VTM Nieuws komen. Met of zonder waardebon”, verklaart hij. “Want of dat verhaal nu waar is of niet, dat maakt niet uit. Het had waar kunnen zijn. En dat is het voornaamste.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234