Zondag 25/10/2020

BoekrecensieNick Hornby

‘Op het eerste gezicht’ is vintage Nick Hornby: het eeuwige geploeter met seks en status wordt door weinigen geestiger genoteerd

Nick Hornby.Beeld AFP

Nick Hornby (Fever Pitch, High FidelityAbout a Boy) heeft een nieuwe roman uit, over de liefde tussen een witte lerares en een zwarte zaterdaghulp bij de slager. Maar over de geweldige Hornby valt zoveel méér te schrijven, vindt de bijna even beroemde recensent.

Het mooiste verhaal dat Nick Hornby (63) mij ooit vertelde ging over zijn vertrek bij het tijdschrift The New Yorker.

Daarvoor is het goed te weten dat er journalisten zijn die een fors stuk van hun onderbeen zouden geven om een syllabe in dat weekblad gepubliceerd te krijgen. Maar de kans dat je op een zomer­avond gezellig met Bob Dylan een duik in het IJsselmeer neemt, is groter dan dat je naam ooit in dit begeerde journalistieke colofon zal ­stralen.

En ben je – in excelsis deo – The New Yorker-schrijver geworden, dan maak je kennis met hun beruchte fact-checking department. Vermaarde copy­detectives die bekijken of alle ingeleverde letters en getallen een waterdicht alibi hebben.

Afijn, Nick werd ooit gevraagd om voor The New Yorker te schrijven. Over popmuziek. En hij tikte de zin: ‘U2 is de bekendste band ter wereld.’ Nou dat bleek een stuk makkelijker geschreven dan bewezen. Nick zei good riddance. Ik hoef het klassieke The New Yorker-logo maar te zien of ik hoor die deur weer slaan.

Nick en ik.

We zagen elkaar voor het laatst in 2003, toen ik hem in Amsterdam interviewde naar aanleiding van het verschijnen van 31 Songs, stukken over zijn eenendertig favoriete liedjes. Een interview was toen nog de enige manier om in de buurt te komen van de wereldster die hij inmiddels geworden was.

Tien jaar daarvoor lazen Henk Spaan en ik zijn debuut­roman Fever Pitch in een snelle zucht uit, staande op de stoep van de Londense sport­boekenwinkel Sports­pages. Niet veel later begonnen we na te denken over ons eigen literaire voetbalblad. Bepaald geen gewonnen wedstrijd overigens; er stuiterde toen werkelijk geen enkele bal door de aanbiedingsfolders en we leefden bovendien nog in de laatste dagen van de oude denker Rudy Kousbroek, die op afroep toeterde dat sport voor de dommen was.

Maar Fever Pitch dus.

Nick Hornby beschrijft daarin zijn onvoorwaardelijke clubliefde voor Arsenal. Liefde die te vaak van één kant komt. Elke zenuw van dat godverloren aandoenlijke bestaan heeft hij even meedogenloos als barmhartig beschreven. En very very very funny. Zijn pen is nog altijd precies zo ­geslepen.

Lang verhaal kort: een jaar later presenteerden wij met wat fanfare ons ‘voetbalblad voor lezers’ Hard gras, en Nick Hornby was erbij. Hij schreef een aantal nummers mee en we zochten elkaar af en toe op, in Amsterdam en Londen. Totdat Nick de onweerstaanbare best­sellers High Fidelity, About a Boy en How to be Good begon te schrijven, veel te beroemd werd, zijn telefoonnummer veranderde en foetsie was. Op naar Hollywood, waar producenten in de rij stonden om zijn boeken te verfilmen.

Het was een verlegen ontmoeting, in 2003. Een persdag in een hotel. Hij balde zijn vuisten toen hij zag dat ik die Matthijs van Nieuwkerk was, de volgende patiënt. Ik had een uurtje. Over 31 Songs praten lukte niet. Hij had uitgerekend die nacht gedroomd dat Ruud van Nistelrooij en Thierry Henry in hetzelfde elftal speelden en dat idee won het met dubbele cijfers van zijn sweeping statement dat ‘Samba Pa Ti’ van Santana de ideale muziek is om seks op te bedrijven.

Nick heb ik daarna nooit meer gezien, wel bleef ik trouw zijn boeken lezen. Uiteraard. Het ­eeuwige geploeter en ge-emmer met liefde, seks en status en de hele moderne santenkraam aan krankzinnige meningen en ijdelheden wordt door weinigen scherper gezien en geestiger genoteerd.

Neem nu zijn jongste roman Op het eerste gezicht. Over de grote liefde tussen een 43-jarige witte lerares Engels, Lucy, en een zaterdaghulp bij de slager, de 21-jarige zwarte jongen Joseph. Ras, generaties en klasse in Londen 2016, ten tijde van het brexit­referendum. Het kreupele hier & nu waait je recht in je gezicht in deze onweerstaanbare, bitterzoete comedy. Vintage Nick.

Nick Hornby, 'Op het eerste gezicht', Atlas Contact, 352 p., 22,99 euro. Vertaling Nico Groen.Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234