Dinsdag 23/04/2019

Theater

Op bezoek bij de casting van NTGent's beruchte voorstelling 'Lam Gods'

De casting voor de rol van Adam en Eva gebeurt naakt, maar volgens Rau is dat een ondergeschikt gegeven: "Na één minuut merken we het al niet meer op." Beeld Wouter Van Vooren

De casting van Lam Gods, de voorstelling van NTGent die nu al over de tongen gaat, is begonnen. Gisteren stapten een oud-vrederechter en een katholieke kruisvaarder het podium op. "Erop uit trekken met het zwaard, daar geloof ik niet in." En wordt oervrouw Eva een kale dame? 

Het heeft iets weg van een politieondervraging in een film. In het midden van de donkere theaterzaal zit Jan Vereeck op een stoel. Er staan drie felle spots op hem gericht. Achter een zwarte tafel zit theatermaker Milo Rau met twee collega's. Ze stellen hem vragen: waar gelooft hij in? Hoe strijdt hij voor zijn geloof? Is hij bang voor de dood? 

Vereeck is een zelfverklaarde kruisvaarder. Een overtuigde katholiek die zich heeft aangemeld als iemand die strijdt voor zijn geloof, en daarom graag die rol wil spelen in Lam Gods, de nieuwe productie van NTGent die wat stof deed opwaaien omdat het theater Syriëstrijders zocht voor het stuk dat een moderne weerspiegeling wil vormen van het bekende schilderij. 

Beeld Wouter Van Vooren

Duidelijkheid

Al vijftig mensen hebben zich inmiddels aangemeld, voor 12 rollen: Eva of Adam, Kaïn of Abel, rechtvaardige rechters, de kruisvaarders of weldoeners. Voor die laatste rollen had NTGent trouwens een gepolst bij Marc Coucke en Fernand Huts, maar die waren niet geïnteresseerd.  

Op deze tweede castingdag passeren een potentiële Adam, Eva, rechtvaardige rechter en kruisvaarder de revue. "Mijn broer heeft me de oproep doorgestuurd", vertelt Vereeck. "En waarom niet?" De heisa over potentiële Syriëstrijders schrikte hem niet af. "Ieder zijn mening." 

Rau wil na de casting even stilstaan bij de tweede verjaardag van de aanslagen in Brussel én duidelijkheid scheppen. "Misschien staat in september een teruggekeerde Syriëstrijder op het podium." Maar niet als die persoon gezocht wordt of nog voor de rechter moet verschijnen. 

Beeld Wouter Van Vooren

"Het podium is geen ruimte voor criminelen, wel voor een open gesprek over de redenen en gevolgen van criminaliteit. Iemand die onschuldig is verklaard, die uit de gevangenis komt, die van gedacht is veranderd en spijt heeft en zijn verhaal over radicalisering wil vertellen. Waarom zou die geen deel mogen uitmaken van een theaterproject over geloof, schuld en misdaad? Is het niet de taak van kunst om moeilijke vragen bespreekbaar te maken, in al hun complexiteit?" 

Vereeck vertelt dat hij als kruisvaarder niet 
niet pleit voor fysiek geweld. "Er op uit trekken met het zwaard, daar geloof ik niet in. Maar ik zal zeker uitkomen voor wat ik wel geloof. Geen enkele religie is op zich slecht, maar je moet opletten voor het grondpersoneel dat zegt hoe je het moet doen. Geweld lost niets op. Maar Jezus keerde zich ook niet af van mensen die niet mee wilden." 

Daarna is het de beurt aan Jan Nolf, voormalig vrederechter, bekend opiniemaker en binnenkort misschien ook rechtvaardige rechter op scène. Hij vertelt over rechtvaardigheid, compassie en klassejusitie. "Ik heb misschien nog wel een kandidaat voor jullie: iemand die nu in Irak werkt als advocaat." 

Oervrouw

Een dame die door ziekte geen haar meer heeft komt auditie doen voor de rol van Eva. Michèle Eeckhout wil tonen dat ze ook met een kaal hoofd de oervrouw kan vertolken. Ze vertelt de theatermakers over de lange weg naar aanvaarding en de vrijheid die ze ervaart sinds ze zich niet meer verschuilt achter haar pruik. 

Ondertussen trekt ze haar kleren uit, want Eva en Adam moeten naakt het podium op. Rau: "We zien veel naakte mensen de laatste dagen en het valt op dat we het na één minuut al niet meer opmerken. Het is eigenlijk hetzelfde met je hoofd." 

Beeld Wouter Van Vooren

En wat als zij vijf minuten zou krijgen om het publiek iets te vertellen? "Dan zou ik zeggen dat we te sterk focussen op het ideaalbeeld waaraan we moeten voldoen, omdat we willen pleasen." 

Rau, achteraf op het publieke moment dat hij vanaf nu vaker wil organiseren: "Als de representatie van de werkelijkheid onmogelijk wordt door zelfverklaarde rechters van de goede smaak en hysterie, omdat we de tijd niet nemen om naar elkaar te luisteren, dan zijn we terug in de donkere middeleeuwen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.