Maandag 23/11/2020

In het nieuws

Ook zonder publiek kunnen de podiumkunsten blijven rekenen op de taxshelter

Beeld ANP XTRA

Ook zonder publiek kunnen de podiumkunsten blijven rekenen op de taxshelter. Vertoningen via livestream vallen tijdelijk onder die regelgeving, beslist minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V).

Via de taxshelter voor podiumkunsten kunnen productiehuizen die onder meer theater-, dans- of muziekvoorstellingen maken fondsen werven door het verkopen van fiscale voordeelattesten aan investerende bedrijven. Die bereidheid vanuit bedrijven is er ook in tijden van corona, stelt minister Van Peteghem. Alleen: indien de uitvoering van het werk niet heeft plaatsgevonden met een aanwezig publiek, vervallen die attesten en wordt het bedrag teruggestort - met een extra boete.

De huidige situatie stelt heel wat productiehuizen voor een probleem. De boel is dicht en tot wanneer dat exact zal zijn, durft niemand zeggen. Meerdere producties voor de komende weken zijn wel getaxsheltered.

Van Peteghem besliste daarom om een tijdelijke aanpassing: wanneer de producties via livestream tot bij een publiek geraken, komt de taxshelter niet in het gedrang. Die bepaling zou ten laatste vrijdag gepubliceerd worden op de website van de FOD Financiën. In eerste instantie maakt het niet uit of een livestream betalend is of niet. Vanaf 15 december moet dat wel het geval zijn.

Gemiddeld is de taxshelter in Vlaanderen goed voor 22 à 23 procent van de kosten van een productie, tonen recente cijfers. Volgens Gunther Broucke, intendant van Brussels Philharmonic, zijn die inkomsten dan ook cruciaal. “Met onze subsidies dekken wij ongeveer de loonkosten, met eigen inkomsten de werking. Als naast tickets ook de taxshelter wegvalt, heb ik nog personeel maar geen euro meer om te investeren.”

“In die zin is dit zeker een welgekomen aanvulling. Zo kan het attest nog steeds gerealiseerd worden, en gaat het reeds geleverde werk niet verloren”, zegt Annemie Verlinden, consulente bij Cultuurloket. Ze wijst er op dat heel wat productiehuizen nu al op gratis livestreams zijn overgeschakeld, al laat de kwaliteit soms nog te wensen over.

“Het is sowieso belangrijk om podiumkunstenaars aan het werk te houden”, zegt Van Peteghem, die daarmee niet alleen wil vermijden dat technische werkloosheid de enige uitweg wordt voor de sector, maar ook dat de kwaliteit van het culturele aanbod op peil blijft. De regeling loopt voorlopig tot 31 maart, maar kan – eventueel definitief – verlengd worden.

Voorwaarde blijft dus wel dat producties nog steeds worden opgevoerd. Gaat dat de komende weken wel lukken met de steeds strengere maatregelen? “De musici willen blijven werken, de strikte protocollen zijn er en we hebben de voorbije weken al heel wat zaken succesvol gestreamd”, zegt Broucke. “De reactie van het publiek heb ik op twintig jaar nog nooit zo emotioneel geweten. Meer dan ooit voelen we aan dat dit het moment is om schoonheid te brengen in een wereld vol angst en vertwijfeling.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234