Vrijdag 13/12/2019

Film

Ook de Vlamingen hebben gewonnen in Wallonië (maar dat is niet raar)

Beeld BELGA

In Brussel zijn zaterdag de Magritte du cinéma-prijzen uitgereikt. 'Deux jours, une nuit' van de broers Dardenne was de grote winnaar, maar ook 'Marina' van Stijn Coninx viel driemaal in de prijzen. Heel logisch, eigenlijk.

Eerst beginnen met de grote winnaars. De broers Dardenne sleepten op de vijfde editie van de Magritte du Cinéma - de belangrijkste Franstalige filmprijs in ons land - drie prijzen in de wacht. 'Deux jours, une nuit' won beeldjes voor beste film en beste regie, en Fabrizio Rongione werd bekroond tot beste acteur.

Maar naast, uiteraard, andere prijzen voor andere Franstalige films (zie kader) viel er ook voor Vlamingen iets te rapen. 'Marina' van Stijn Coninx werd uitgeroepen tot beste Vlaamse film, en won ook de prijs voor beste decor en beste kostuums.

Zo vreemd is dat niet. In praktijk zijn de Vlaamse en Franstalige filmprijzen immers minder gescheiden dan het lijkt.

Nadat de Belgische Joseph Plateauprijs in 2006 werd geschrapt (hij werd sinds midden jaren tachtig uitgereikt), werden in 2010 en 2011 de Vlaamse Filmprijzen in het leven geroepen. Sinds 2012 zijn die dan weer vervangen door de Ensors. De Franstalige tegenhanger Magritte du Cinéma bestaat sinds 2011.

Beeld BELGA

'Waalse' filmprijzen, of toch 'Belgische'?

Vraag is of het in een klein land als België nuttig en wenselijk is om de filmprijzen op te splitsen, vindt Jan Temmerman, filmkenner van De Morgen. "In praktijk werken Vlaamse en Waalse filmmakers en producenten graag samen. Vanuit creatief oogpunt, maar ook vanuit financieel oogpunt. Als je zowel aan Vlaamse als Franstalige kant het vaak broodnodige geld bijeen kunt krijgen, zou je wel gek zijn om er een uitsluitend Vlaams of Waals project van te maken."

De Magritte du Cinéma wil ook expliciet vermijden om een select clubje van en voor Franstaligen te zijn, zegt Temmerman nog. "Precies om te vermijden dat er wordt gezegd: 'Ach, het zijn maar Waalse filmprijzen', wordt de Vlaamse film niet uit het oog verloren. Niet alleen door een aparte prijs voor beste Vlaamse film, maar ook door geregeld Vlaamse acteurs of regisseurs te nomineren."

Sam Louwyck bijvoorbeeld, of Fien Troch. Elke Belg die betrokken was bij een film die werd geproduceerd door een Franstalige of gesteund werd door Wallimage/Bruxellimage, komt dus in aanmerking. In 2011 won Jan Decleir een beeldje voor beste mannelijke bijrol in 'Les Barons'. In 2012 was Matthias Schoenaerts beste acteur voor 'Tête de boeuf - Rundskop' en won Bram Van Parys (The Bony King of Nowhere) het beeldje voor beste filmmuziek (Les Géants).

Ook Hubert Pouille en Catherine Marchand, verantwoordelijk voor respectievelijk het decor en de kostuums van 'Marina', zijn in de hele Belgische filmwereld bekend.

Het lijkt er dus op dat de 'Waalse' filmprijzen in feite 'Belgische' filmprijzen zijn. Iets wat iemand als Cécile de France niet erg zal vinden. Toen zij in 2011, bij de eerste uitreiking van de Magritte du cinéma-prijzen, genomineerd was als beste actrice in 'Soeur Sourire' van Stijn Coninx, was ze uitdrukkelijk niét aanwezig op de ceremonie. De actrice kon het niet eens zijn met het idee achter de Waalse filmprijzen, zei ze toen. 'Als we nu ook op cultureel gebied grenzen gaan installeren, dan valt er echt niets anders meer te doen dan scheiden', zei ze toen aan de krant La Dernière Heure.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234