Dinsdag 10/12/2019

Klassieke muziek

Ook Bach en Beethoven willen meer streams

Primephonic is sinds vorige week in België beschikbaar. Voor 8 euro per maand kun je meer dan een miljoen klassieke werken beluisteren. Beeld rv

Diensten als Idagio en Primephonic binden op één specifiek vlak de concurrentie aan met Spotify: klassieke muziek. Want op het grootste streamingplatform hebben Mozart en Bach wel een plaatsje, maar moeten ze zich aanpassen aan de vorm van popmuziek.

"Wij willen voor klassieke muziek doen wat Spotify heeft gedaan voor popmuziek: het tij keren en van een krimpend genre weer een groeiend genre maken." Thomas Steffens, CEO van Primephonic, windt er geen doekjes om: zijn bedrijf, dat vorige herfst in Nederland, de VS en Engeland werd gelanceerd en sinds vorige week ook in België beschikbaar is, moet hét streamingplatform voor klassieke muziek worden.

Liefhebbers van dat genre vinden hun draai niet op Spotify, is de redenering. De Zweedse streaminggigant zet vooral in op modernere genres (pop, hiphop, rock, dance enzovoort) waardoor de Mozarts en Beethovens van deze wereld naar het verdomhoekje worden gedrongen.

Cijfers kunnen die stelling staven. In de VS, zo schreef The New York Times deze week, is klassieke muziek goed voor 2,5 procent van de albumverkoop. In de streamingwereld ligt dat aandeel meer dan twee keer zo laag; slechts 1 procent van alle gestreamde muziek is klassiek.

Algoritmes

Er staat nochtans waanzinnig veel klassieke muziek op Spotify. Alleen is die niet altijd eenvoudig te vinden. De algoritmes pushen pophits van Ariana Grande, Beyoncé en Drake, en de indeling volgt die logica.

"Op Spotify is het altijd gezeik", zegt Steffens. "Zij gebruiken maar drie data: artiest, titel en album. Maar voor klassieke muziek werkt dat niet. Een pianoconcert heeft een componist, een solist, een dirigent en een uitvoerder. Wij bieden completere informatie aan en specifieke stukken zijn eenvoudiger terug te vinden."

Ook klassiekemuziekkenner Thomas Vanderveken vindt dat er wat schort aan Spotify. Een tijd geleden heeft hij afscheid genomen van zijn volledige cd-collectie en heeft hij voluit voor streaming gekozen, al komen daar soms frustraties bij kijken. “Uitvoerder en componist betekenen kennelijk hetzelfde voor Spotify. Dat is zeker een manco.”

Mediafiguur Kurt Van Eeghem is diezelfde mening toegedaan. “Als je de cellosuites van Bach opzoekt, heb je meteen alle verschillende uitvoeringen. Zonder onderverdeling, zonder kwaliteitsgrens. Jammer, want mensen zonder de nodige kennis krijgen dan misschien slechte uitvoeringen te horen. Daar mag dus gerust wat meer expertise bij komen kijken. Maar uiteindelijk geldt dat voor het hele internet: de informatie die je op Wikipedia vindt, moet je ook nog altijd dubbelchecken.”

Thomas Vanderveken. Beeld rv

Die expertise willen Primephonic en Idagio, nog zo'n streamingdienst die volop inzet op klassieke muziek, aanbieden. "Ons team bestaat uit 25 mensen", zegt Steffens. "Daar zitten heel wat muzikologen en conservatorium-alumni bij. Zij maken alle klassieke muziek 'streaming-proof'."

Voor de 8 euro per maand die je bij Primephonic betaalt, heb je keuze uit meer dan een miljoen klassiekers. Een basisabonnement bij Idagio kost 10 euro per maand. De dienst is inmiddels 200.000 keer gedownload, zegt Steffens. Door mensen die alleen naar klassieke muziek luisteren en hun Spotify-abonnement opzeggen, maar ook door mensen die een abonnement cadeau krijgen of die bereid zijn een extra abonnement te betalen voor een betere dienst.

Van Eeghem is niet een van hen. “Die nieuwe diensten ken ik niet, en over het algemeen vind ik Spotify best handig. Als je weet wat je zoekt, kun je de meest obscure dingen opvragen. Ik werk nu aan een project over een specifieke Litouwse componist. Vroeger moest ik dan naar de platenzaak, maar daar zou je zijn werk toch niet vinden. En Spotify weegt niks. Toen ik terugkwam uit Litouwen, had ik negentien kilo aan cd's bij. Dat is toch een nadeel.”

Ook Vanderveken heeft de overstap nog niet gemaakt. “Ik luister nog naar andere dingen dan klassieke muziek. En ik ga geen extra abonnement betalen voor een betere zoekfunctie. Als het moet, zoek ik wel drie seconden langer.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234