Zaterdag 04/07/2020

Interview

Onze Hollywood-redactrice sprak met Johnny Depp

Beeld AP

Wat gebeurt er wanneer je jouw brein, net zoals bestanden op een usb-stick, op een computer kan zetten? Wat als je alle kennis ter wereld kunt combineren met menselijke emoties? Dat is waar de nieuwste film 'Transcendence' over gaat. We zien Johnny Depp als de overleden dokter Will Caster, wiens ziel in leven blijft doordat hij zijn bewustzijn aan een computersysteem koppelt. Omdat zijn lichaam er niet meer is, moesten de filmmakers een oplossing zien te vinden om Depps personage toch zo veel mogelijk aan bod te laten komen. Hoe ze dat deden, gingen we aan niemand minder dan Johnny Depp en regisseur Wally Pfister vragen!

In 'Transcendence' volgen we het verhaal van dokter Will Caster, een bekende onderzoeker op het gebied van artificiële intelligentie. Caster en zijn echtgenote Evelyn werken aan een supercomputer die kennis moet combineren met menselijke emoties. Dat experiment valt niet bij iedereen in goede aarde, en Caster wordt al snel het doelwit van anti-technologische extremisten. De groep RIFT slaagt er uiteindelijk in om de dokter min of meer uit te schakelen, maar Caster geeft zich nog niet zo snel gewonnen. Samen met zijn vrouw Evelyn Caster (gespeeld door Rebecca Hall) en zijn beste vriend Max Waters (gespeeld door Paul Bettany) lukt het om zijn bewustzijn aan een computersysteem te koppelen waardoor zijn lichaam, dat op het punt staat om te sterven, overbodig wordt. De levensdroom van Will wordt realiteit wanneer hij plots over alle informatie ter wereld beschikt. En die dorst naar kennis ontaardt al snel in een grenzeloze honger naar macht. Er lijkt geen houden meer aan...

Beeld AP
Beeld AP

Skypen met een ziel
De film toont heel wat interactie tussen Will en Evelyn, maar om dat klaar te krijgen, moesten de filmmakers eerst uitgebreid nadenken over hoe ze Will - die geen lichaam, maar wel nog een ziel heeft dat via een computer in leven wordt gehouden - in beeld konden brengen. Dat deden ze door het echtpaar via een soort van Skypegesprek met elkaar te laten communiceren. Een bewegend beeld van Will, dat vlak voor zijn overlijden op de computer werd gezet, kon op deze manier met zijn vrouw contact leggen.

Voor de opnames van deze scènes werd Johnny Depp in een zwarte doos geplaatst, waar hij via een videoscherm alles kon volgen wat zijn tegenspeelster Rebecca Hall tegen hem zei. Alles wat Depp in de zwarte doos opnam, werd live geprojecteerd op een scherm in de kamer waar Hall zich bevond. Hierdoor konden de tegenspelers hun opnames tegelijkertijd doen in plaats van Depps acteerprestatie pas op een later tijdstip voor een green screen te doen.

Beeld AP
Beeld AP
Beeld AP

Johnny Depp: "Wally kwam op het idee om mijn personage te isoleren van de rest. Ik zat in een kleine zwarte doos met een videocamera die voortdurend aanstond terwijl de rest van de cast in een andere kamer ernaast opnames moest doen. Ik deed duizenden takes per dag. Ik wilde Wally zo veel mogelijk verschillende opties geven, weet je. Ik moest gewoon de juiste balans zien te vinden.

Wally Pfister: "(Johnny) is veel te bescheiden! Het was buitengewoon om te zien hoe Johnny de hele dag lang met een live camera op zijn neus stond te werken. Ik stond er echt van te kijken hoe goed de cast was. Het was heel fijn om de interactie tussen Rebecca en Johhny te zien terwijl ze allebei in twee verschillende kamers stonden."

Depp: "Het was ook echt nodig dat we het op deze manier deden. We hebben allemaal wel eens filmopnames meegemaakt waar de persoon die buiten beeld staat er eigenlijk helemaal niet is. Dat ik er écht was, maakte het des te geloofwaardiger. Het is zoals een sms'je. Het is moeilijk om emoties of sarcasme uit een berichtje af te lezen."

'Transcendence' draait vanaf 25 juni in de Belgische bioscoopzalen.

Beeld AP
Beeld AP
Beeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234