Zaterdag 17/08/2019

Filmrecensie

‘Only You’: personages om verliefd op te worden, al was het maar vluchtig ★★★☆☆

Josh O’Connor en Laia Costa in ‘Only You’. Beeld RV

Liefde op het eerste gezicht is iets mooi, maar ook iets van beperkte duur. Het is niet dat romantische komedies dat aspect per definitie uit de weg gaan. Maar laat ons wel wezen: ze blijven graag hangen in die heerlijke, eerste periode. 

Wat dat betreft is Only You eerder een eerlijk, romantisch drama. Elena is 35, Jake 26, en ze ontmoeten elkaar op een druilerige oudejaarsavond wanneer ze samen een taxi delen. De toevallige ontmoeting is het begin van een passionele romance. Twee weken later trekt hij al bij haar in. En het duurt niet lang of er wordt al over gezinsuitbreiding gesproken. Maar daar wordt de bubbel van verliefdheid én roze wolk abrupt doorprikt, wanneer het verse koppel de uiterst lange weg van ivf-behandelingen zal opstarten.

Elena en Jake zijn mooie personages, waarbij tederheid en sensualiteit van het scherm spatten. Zij (de Spaanse actrice Laia Costa, bekend van Victoria) ziet haar kans om zichzelf te vervolledigen, en zich bij te zetten in de reeks bevriende koppels die aan kinderen beginnen. Voor hem (Josh O’Connor, bekend uit God’s Own Country) zijn de halsoverkopbeslissingen een vast onderdeel van zijn leven, al zou dit de eerste keer zijn dat hij  iets te snel rationeel kiest voor standvastigheid. Zijn leven zit in één verhuisdoos en één gitaarzak, om maar iets te zeggen.

Droomkoppel

Costa en O’Connor zijn een droomkoppel, als acteurs. Je voelt de vlinders in de buik bij hun verliefdheid, gewoon al wanneer ze simpelweg een blik naar elkaar uitwisselen, wanneer zij haar hoofd in zijn armen begraaft, of tijdens de hartstochtelijke vrijscènes. En wanneer ze de vat op hun te vlug gekozen levensloop lijken te verliezen, huil je mee voor hen. De personages creëren eenzelfde soort liefde op het eerste gezicht met de kijker. Mocht je Elena en Jake door het scherm kunnen trekken, zou je hen platknuffelen.

Maar dan laat het script het wat afweten, wanneer de focus nog uitsluitend op de lijdensweg ligt. En dat mag. Dat is het leven. Maar het hoe en waarom, de context of de psychologie van zijn naïeve personages legt schrijver/regisseur Harry Wootliff nergens uit. En dat doorprikt al even snel die verliefdheid als toeschouwer. Alsof liefde op het eerste gezicht toch vooral iets vluchtig is.

Vanaf 14/8 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden