Vrijdag 24/09/2021

TheaterrecensieMidzomernachtsdroom

Online theaterconcert ‘Midzomernachtsdroom’: wonderlijk poëtisch ★★★★☆

null Beeld Antwerp Symphony Orchestra
Beeld Antwerp Symphony Orchestra

Mendelssohns toneelmuziek voor ‘Midzomernachtsdroom’ staat net als het meesterwerk van Shakespeare eeuwen later nog steeds als een huis. Het Antwerp Symphony Orchestra en theatergezelschap de Roovers bezegelen dit huwelijk tussen muziek en toneel met een magisch theaterconcert.

Het ergste wat je de muziek van Mendelssohn kan aandoen, is ze met lichtheid te spelen. Het miskent de veelzijdigheid van zijn genie. Voor Midzomernachtsdroom van Shakespeare geldt iets soortgelijks: een dromerig-sentimentele benadering ervan is al even erg als een drollig-boerse.

Al op zeventienjarige leeftijd vatte Mendelssohn de hele complexiteit van dat stuk met zijn drie niveaus en ontelbare spiegelingen samen in een ouverture van twaalf minuten. Zeventien jaar later strooide hij elementen uit die synthese uit over het hele toneelstuk (in de Duitse vertaling van Schlegel en Tieck), met nog eens hetzelfde wonder als gevolg: Shakespeares personages kregen diepgang en kleur in de ware, romantische betekenis van het woord.

Verwarringen van de liefde

Geen geringe opdracht dus voor een concert. Hoe praat je die stukken zo aan elkaar dat je noch Shakespeare, noch Mendelssohn onrecht aandoet? Bij het Antwerp Symphony Orchestra hebben De Roovers elke pretentie opzijgezet. Ze gingen aan de slag met stukjes uit Hugo Claus’ frivool berijmde Zomernacht, vooral uit de wereld van de feeën en de liefdesparen (de handwerkers, nochtans het noodzakelijke tegenwicht, komen nauwelijks aan bod). De droom is er een over de verwarringen van de liefde. Meer was wellicht niet mogelijk, maar er blijft een leegte achter. Die wordt enigszins opgevuld door de coronabonus van deze onlinevoorstelling: opnames in de onderwereld van de Antwerpse Elisabethzaal, die een soort schaduwzijde creëren.

Net zoiets hoor je in de muziek: Ilse Eerens en Dorothee Mields zingen wondermooi, het Collegium Vocale eveneens. Philippe Herreweghe dirigeert Mendelssohns muziek precies en scherp, soms wonderlijk poëtisch (die hoornsolo!) maar ook met minder contrast en zotternij dan de partituur toelaat. De Bruiloftsmars lijkt dan even de behandeling te krijgen die hij verdient, die van een triomfantelijke satire. Maar ook dat had wat minder verfijnd gekund, meer zoals het lekker decadente lockdownfeestje dat De Roovers ondertussen vieren. Want zoals Claus terecht aan Shakespeare toevoegde: “Er is maar één geweld, dat van de liefde.” Maar dat is wel geweld.

Gratis te bekijken op antwerpso.be. Op 30 april ook op Podium 19.