Woensdag 24/02/2021

FilmrecensieOne Night in Miami

One Night in Miami: verbale boksmatch over rassenongelijkheid ★★★☆☆

De hoofdrolspelers van 'One Night in Miami'. Beeld Amazon
De hoofdrolspelers van 'One Night in Miami'.Beeld Amazon

One Night in Miami dropt u in een indrukwekkende bubbel van vier: op een hotelkamer discussieert een kwartet Afro-Amerikaanse iconen over rassenongelijkheid. Hun woorden komen aan als uppercuts van Muhammad Ali.

“Niemand kan nog aan de zijlijn blijven staan. Our people are literally dying in the streets!” Het klinkt als een strijdkreet tijdens een Black Lives Matter-betoging, maar het komt uit de mond van activist Malcolm X in One Night in Miami. Of hij dat ooit met zoveel woorden heeft gezegd, zullen we nooit weten.

De bewuste avond in Miami die in de film wordt afgebeeld, vond nochtans echt plaats. Op 25 februari 1964 ontving Malcolm X op zijn hotelkamer drie andere Afro-Amerikaanse iconen: Cassius Clay (die zich net een weg naar zijn eerste wereldtitel had gebokst en twee weken later de naam Muhammed Ali zou aannemen), zanger Sam Cooke en American football-ster Jim Brown.

Maar waarover ze het die avond precies hadden, is een goed bewaard geheim. Scenarist Kemp Powers (die net nog de nieuwe Pixar-film Soul coregisseerde en schreef) gebruikt dan maar een mengeling van grondige research en fantasie om de gesprekken achter gesloten deur in te vullen.

Relevante boompjes

Dat heeft zo zijn voordelen: Powers is vrij om een ruime waaier aan boeiende thema’s te verkennen. Het viertal zet (uiterst relevante) boompjes op over de rassenongelijkheid in Amerika en wat zij daar als succesvolle zwarte mannen aan kunnen of moeten doen. En ook al is er een bokser in de kamer, toch zijn het vooral Malcolm X en Sam Cooke die elkaar met woorden bekampen. De eerste verwijt de tweede dat hij onschuldige liefdesliedjes zingt terwijl de wereld in brand staat, waarop Cooke giftig riposteert dat hij achter de schermen van de muziekindustrie misschien wel meer voor de zwarte bevolking realiseert dan de radicale intellectueel.

Debuterend regisseur Regina King (die twee jaar geleden nog een Oscar won voor haar acteerprestatie in If Beale Street Could Talk) orkestreert de debatten zo strak dat je het gebrek aan visuele variatie haast vergeet. Het is niet ondenkbaar dat King binnenkort de strijd van haar personages voortzet door als eerste zwarte vrouw ooit een Oscar-nominatie voor de beste regie te scoren. Ook haar acteurs, met de Britse Kingsley Ben-Adir voorop, blinken uit; in hun handen worden de vier legendes kwetsbare mensen van vlees en bloed.

‘One Night in Miami’ is nu te zien op Amazon Prime Video.

One Night in Miami

Film