Maandag 10/08/2020

Film

‘Öndög’: de kameel of het ei ★★★☆☆

Film Fest Gent-winnaar ÖndögBeeld Filmfestival Berlijn

De Chinese regisseur Wang Quan’an plant zijn camera in Binnen-Mongolië voor een zoektocht naar geborgenheid.

Geduld is een schone zaak. Vraag maar aan Wang Quan’an, de Chinese regisseur die in 2007 op slag beroemd werd, althans bij cinefielen, met het etnografische melodrama Tuya’s Marriage. Daarmee greep hij de Gouden Beer op de Berlinale, voor de neus van Steven Soderbergh en François Ozon. Dat jaar was hij tevens te gast op het Film Fest Gent. Zijn drie daaropvolgende films genereerden een pak minder aandacht, maar Öndög, zijn eerste sinds 2011, is een opvallende terugkeer. Naar Binnen-Mongolië, de Chinese autonome regio waar ook Tuya’s Marriage zich afspeelde. En naar Gent, waar Öndög vorig jaar bekroond werd met de Grand Prix voor Beste Film.

Öndög is blijkbaar Mongools voor ei. De titel wordt niet uitgelegd, maar verbaast niet aangezien levenscycli de rode draad door de film vormen, al begint hij met het einde van zo’n cyclus. De onverbloemde en dus bloederige slachting van een schaap; en een lijk dat is achtergelaten in de uitgestrekte Mongoolse steppe waar een gure, onbarmhartige wind als een satraap over mens en dier heerst. De opgeroepen koddebeiers weten niet goed wat ze met het lichaam aan moeten en laten hun groenste collega bij de naakte, levenloze vrouw achter.

Gelukkig is er nog een herderin en haar recalcitrante kameel die de diender onderdak verleent. Zij, net als vele anderen een naamloos personage, is een onafhankelijke vrouw die zich enorm om haar dieren bekommert. Wie vindt dat het tijd wordt dat ze een man neemt en kinderen op de wereld zet wordt in het gezicht uitgelachen. En we weiden niet uit over hoe ze reageert als ze niet goedgemutst is.

Zich onttrekken aan gezag, impliciet of expliciet, is een metafoor voor de onafhankelijkheidsdrang van een aantal grensvolkeren in het uitgestrekte, streng centralistisch bestuurde China. Maar bovenal is dit een portret van de onvervulde verlangens van enkele stervelingen die door Wang als onooglijke stipjes in een eindeloos landschap worden neergezet. Het is een schijnmanoeuvre van de regisseur, want uiteindelijk biedt de natuur hen wat hun medemensen niet (voldoende) te bieden hebben: een vorm van veiligheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234