Donderdag 19/05/2022

Mode

Onderbroeken boven: de onwaarschijnlijke modetrend van het moment

Je T-shirt in je ondergoed stoppen is nu officieel cool. Beeld Getty Images
Je T-shirt in je ondergoed stoppen is nu officieel cool.Beeld Getty Images

Eens een bron van schaamrood en pesterijen, vandaag het ultieme teken van cool. De modewereld is in de ban van een onwaarschijnlijke ondergoedtrend: boxershorts die boven shirts worden gedragen en opgetrokken sportsokken die over de broekspijpen komen.

Charlotte Van Hacht

“Het is officieel cool om je shirt in je ondergoed te stoppen", kopte de Amerikaanse Vogue deze week. Het blad verwees naar de streetstyle-beelden van fashion weeks in Amsterdam en Moskou waarop bekende stylisten geruite boxershorts met grote logo's boven hun T-shirts droegen.

De onderbroekentrend is een escalatie van de sportsokkentrend die al werd voorspeld op de catwalk. Zowel bij Dries Van Noten, Alexander Wang en het Amerikaanse merk J. Crew vormden lange sokken een rode draad in de mannencollecties voor deze zomer. De straat volgde enthousiast en zodra de zon scheen, zag je op festivals hippe mannen met hoog opgetrokken kousen onder hun shorts. Sommigen gingen nog een stap verder en trokken de sokken aan over hun trainingsbroek. De comfortabele kousen vormen een welkome afwisseling voor de bootschoenen die vorige zomer met blote voeten werden gedragen.

Gevangenen en hiphop

Na de sokken volgen nu dus onderbroeken met de Britse ontwerpster Natasha Zinko op kop. Zij lanceerde een zomercollectie met een aantal jeansbroeken waaraan de bovenkant van een boxershort zat vastgenaaid.

De nieuwe fascinatie voor onderkleding heeft twee wortels. Enerzijds verwijzen de lage broeken en duidelijk zichtbare boxershorts naar de skate- en hiphopcultuur van de jaren negentig. Het modevolkje lijdt nu al zeker drie seizoenen aan zware nineties-melancholie. En na een fixatie op de ravecultuur van weleer, met de terugkomst van choker-kettingen en crop-tops, kijken veel ontwerpers naar de streetwear van toen.

Skaters, slackers en rappers droegen in de jaren negentig controversieel lage broeken die hun geruite ondergoed zichtbaar lieten. Op die manier toonden ze hun lak aan de maatschappij en regels.

“De trend waarbij mannen baggy, laag getailleerde jeans dragen, werd vermoedelijk gestart in de Amerikaanse gevangenissen", zegt Edwina Ehrman van het Londense Victoria & Albert-museum die net de expo A brief history of underwear cureerde. “Het is voor gevangenen verboden om riemen te dragen. Afro-Amerikaanse gedetineerden gebruikten de stijl van zichtbaar ondergoed om het gevangeniswezen te bekritiseren. Later werd de manier van broeken dragen overnomen in de ruimere zwarte gemeenschap en geassocieerd met hiphop en zwarte mannelijkheid.”

“De trend waaide over naar Europa en Groot-Brittannië", legt Ehrman uit. “In 2004 wijdde de Britse rapper Dizzee Rascal er de volgende lyrics aan: ‘I socialise in Hackney and Bow, I wear my trousers ridiculously low.’"

Laaghangende jeansbroeken waren ook een manier om ondergoed van designermerken te tonen, een statussymbool.

Die logomania leeft de laatste seizoenen weer volop. Waar het een decennium not done was om zichtbaar grote merken te dragen, hangen de rekken nu vol met het Gucci-riemen of T-shirts met de herkenbare C's van Chanel. En sinds Raf Simons dit jaar het roer overnam bij Calvin Klein, lijkt het logo op sport-bh's en T-shirts niet uit het straatbeeld weg te slaan.

Sokken en onderbroeken zijn een meer economische optie voor wie graag een stuk met een logo wil aanschaffen. Een hoodie van het toonaangevende modehuis Vetements kost al gauw meer dan 600 euro, maar voor de sokken die ze samen met sportmerk Reebok maakten, betaal je 70 euro. Die dure sokken met logo's mogen natuurlijk gezien worden, en dat kan alleen als de sokken strak opgetrokken worden gedragen.

Witte sokken dragen mag ook weer, en je mag ze zelfs goed hoog optrekken. Beeld Getty Images
Witte sokken dragen mag ook weer, en je mag ze zelfs goed hoog optrekken.Beeld Getty Images

Comeback van de noughties

De tweede oorsprong van de ondergoedhype is te vinden in de comeback van de noughties of vroege jaren 2000. Nu de heropleving van de jaren negentig zijn hoogtepunt heeft bereikt, staan de trends van die periode in de wachtrij om de catwalk over te nemen. Toenmalige stijliconen en ongekroonde prinsessen van het begin van het millennium, Paris Hilton en Nicole Richie, droegen blinkende veterstrings die boven hun laag uitgesneden jeansbroeken kwamen piepen.

De ondergoedtrend is niet aan zijn proefstuk toe en kan nog verder uit de hand lopen. Durvers met een hart voor mode en een klein budget weten alvast wat aan te doen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234