Zondag 16/06/2019

DM Zapt

Ondanks de erg cheesy dialogen, de clichés en de overacting wist #LikeMe zelfs mij te intrigeren

De cast van #LikeMe. Beeld Dieter Bacquaert

Sasha Van der Speeten zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: ook tandenknarsende papa’s kijken uit naar het tweede seizoen van #LikeMe.

Zilte traantjes bij mijn twee dochtertjes. Vorige zondag liep immers het eerste seizoen van de Ketnet-reeks #LikeMe ten einde. Voor de leken: denk aan een mix van Beverly Hills 90210 en Glee, maar dan met nogal krukkig acterende jongens en meisjes die te pas en te onpas wervelende coverversies van Vlaamse pophits ten berde brengen. Ondanks de bij momenten erg cheesy dialogen, de sentimentele clichés en de doldwaze overacting wist de serie zelfs bovengetekende te intrigeren.

U vroeg zich af waarom uw koter de voorbije maanden ‘Baby Baby’ van Nicole & Hugo door het huis liep te kwelen? Of waarom de draak ‘Een vrouw’ van het terecht tot de vergetelheid verbannen trienentrio Opium uit de mond van uw minderjarige dochter ontsnapte (tekst: “Ik ben een vrouw / de eerste zonde, een vrouw / Als je dichterbij het vingertje komt dan draai ik je er rond en rond en rond”)? Allemaal de schuld van #LikeMe. Ach, het had ook “doe me hard / doe me heet / doe me goed” kunnen zijn geweest. Daar is mijn nageslacht godzijdank aan ontsnapt.

Nee, ernstig nu! Wat #LikeMe met ‘Vurige tongen’, de Tien om te zien-hit van Philippe Robrecht uit ’92 deed, was verduiveld slim. Omturnen tot een Blink 182-achtige punkpopsong? Topidee. ‘Het is over’, de lauwe tranentrekker van Mama’s Jasje? Gemuteerd tot Major Lazer-dancehall vol opgefokte cheerleadervibes, in de serie met panache gezongen door het personage Camille die haar ex Vince op zijn plaats zet, de bink met het aerodynamische kapsel dat de zwaartekracht tart zoals alleen de hairdo van Ruben Van Gucht dat kan.

Get Ready

Mijn kinderen kickten in die mate op de blitse covers dat ze prompt op Spotify de originele versies gingen opzoeken. Zo leerden ze ‘Porselein’ van Yasmine kennen en ‘Laat me nu toch niet alleen’ van Johan Verminnen, dat in de reeks wordt gezongen door een moeder die wegkwijnt aan kanker, tot haar dochter. Ja, da’s durven, maar het wérkt. Dat mijn kids er ook onverrichter zake ‘Diep’ van Get Ready en ‘Ik wil je’ van De Kreuners doorjagen, moet hun tandenknarsende vader erbij nemen. Iets met een bluts en een buil, zeker?

Benieuwd wat het intussen aangekondigde tweede seizoen zal voorschotelen. Er zijn genoeg interessante, al dan niet vergeten Vlaamse popsongs die het luisterend oor van een jonge generatie verdienen.  ‘Magie’ van de al eerder vernoemde Philippe Robrecht, bijvoorbeeld? Of ‘Je vliegt’, de falsethit van eendagsvlieg Robin Nills? En mag het ook wat alternatiever? ‘Ticket naar de zon’ van Superdiesel? ‘Maandag’ van De Mens? ‘Stil verdriet’ van Noordkaap? Hey, wij willen ons lijstje gerust naar de producers doorsturen. Fingers crossed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden