Filmrecensie
‘On Body and Soul’: liefde in tijden van Tinder
Wat als je de man of vrouw van je dromen écht in je dromen vond? On Body and Soul is een heerlijke mengeling van atypische romantiek en stijlvol surrealisme, waarin een emotionele slachting nooit veraf lijkt.
Twee herten staan vreedzaam in een winters bos te knuffelen. Uit hun neuzen kringelen warme ademwolkjes op, dikke sneeuwvlokken dalen rustig neer. Als u de bioscoopzaal gestrest was binnengekomen, dan zal het openingsbeeld van On Body and Soul u meteen ontspannen.
Het tafereel komt recht uit de dromen van Mária, kersvers inspecteur in een Hongaars slachthuis, én haar baas Endre. Jawel, de twee dromen ’s nachts precies hetzelfde, ook al hebben ze nog nooit een woord met elkaar gewisseld. Dat moet iets betekenen, toch? Zijn Mária en Endre voor mekaar bestemd?
Slachthuis vol poëzie
De nogal bizarre setting van het slachthuis – opgelet: de camera gaat de expliciete beelden niet uit de weg – opent een hele waaier aan poëtische contrasten en visuele analogieën. Terwijl de harten van de runderen met een elektroshock gestopt worden, gaan die van Mária en Endre dubbel zo snel slaan. Maar door hun gevoelens aan elkaar te uiten, stellen ze zich ook kwetsbaar op. Een emotioneel bloedbad lijkt dan nooit veraf.
In de praktijk blijkt het namelijk niet zo te vlotten tussen de hoofdpersonages: Mária is extreem introvert, Endre heeft de grootste moeite om zijn hart te openen voor een nieuwe liefde. Knipoogt regisseur Ildikó Enyedi op die manier naar het Tinder-tijdperk, waarin mensen elkaar steeds vaker ontmoeten in een parallelle (online)wereld, waarna de botsing met de realiteit des te harder is?
Unieke premisse
Hoe dan ook is het een unieke premisse, die Enyedi stijlvol – en met veel humor – in beeld brengt. Als je haar al met iemand kunt vergelijken, dan wel met collega-absurdist Yorgos Lanthimos (The Lobster). En dreigt er ooit een milliliter sentiment in de film te sluipen, dan doen hoofdrolspelers Alexandra Borbély en Géza Morcsányi die onmiddellijk verdampen met hun fijne, onderkoelde vertolkingen.
Vanaf 27/12 in de bioscoop.
Genre: Tragikomedie
Van: Ildikó Enyedi
Met: Alexandra Borbély, Géza Morcsányi, Réka Tenki
Duur: 116 min.