Maandag 20/05/2019

Muziek

Oliver Symons van Warhola: ‘Ik heb geleerd mijn terrein af te bakenen’

Persbeeld Warhola Beeld rv

In het niemandsland tussen pop en experiment heeft Oliver Symons een vakantiewoning die Warhola heet. Het bandlid van Bazart brengt een jaar later dan aangekondigd zijn langverwachte solodebuut Young Loving uit.

In het appartement van Oliver Symons hangt geen IKEA-kunst aan de muur. Er pronken gouden en platina platen die hij met Bazart heeft behaald. Er is nog plek voor een exemplaar van Warhola, werpen we voorzichtig op. Hij moet er hardop om lachen. “Dat lijkt mij niet zo evident”, grinnikt de multi-instrumentalist. Symons is allang tevreden dat hij eindelijk de debuutplaat van Warhola gaat uitbrengen. “Het werd tijd. Het heeft lang genoeg geduurd.”

Exact een jaar geleden deed de Antwerpse artiest zijn marketingstrategie uit de doeken. Het plan was om de wereld in verschillende etappes te veroveren, door om de zoveel maanden een nieuwe single te lossen. ‘Girl’ en ‘Promise’ rechtvaardigden die ambities, maar met uitzondering van enkele optredens werd het daarna stil rond Warhola. 

Albumcampagne

“Ik vind het nog altijd een goede aanpak om in deze vluchtige tijden een albumcampagne te spreiden. Het is door omstandigheden anders gelopen. Er zijn veel fans die al jaren op muziek wachten, dus het is misschien niet slecht om hen te belonen.”

Het debuut waarvan sprake, Young Loving, was vorig jaar nochtans klaar. Oliver Symons wilde koste wat het kost dat zijn plaat afgewerkt was voor hij in de studio zou duiken met zijn confraters van Bazart. 

Het tweede album van de Vlaamse popband ligt intussen bijna negen maanden in de winkel, in de platenbakken onder de letter w is het voorlopig tevergeefs zoeken naar Warhola. “Warhola is van in het begin even belangrijk geweest als Bazart. Ik vond het logisch dat ik na ons debuut tijd zou krijgen en nemen voor mijn eerste soloplaat. En ik zou daar zoveel tijd voor nemen als nodig was.”

“Zoals het nu eenmaal gaat met deadlines lopen die meestal uit.” Symons kan erom lachen, vooral omdat medefrontmannen Mathieu Terryn en Simon Nuytten naar eigen zeggen begrip hadden voor de situatie, “maar het is natuurlijk niet leuk dat de deadline is uitgelopen, want intussen begon de tijd te dringen voor Bazart”.

Oliver Symons, alias Warhola: ‘Ik maak geen muziek voor aan de keukentafel.’ Beeld Lars Moereels

Eigen schuld

Het is en was niet altijd even makkelijk schipperen tussen Warhola en Bazart, bekent Symons. Het waren stresserende tijden voor de geluidsarchitect, al was het achteraf gezien een geluk bij een ongeluk dat zijn solodebuut werd uitgesteld. “Ik was zo gefocust op het afwerken, dat het resultaat tegenviel”, klinkt het eerlijk. “Er zitten veel subtiele elementen in mijn producties, maar het eindproduct miste die gelaagdheid.”

Normaal is de muziek van Warhola in your face. Toen hij zijn debuutplaat beluisterde, kreeg hij dat gevoel niet. “We hebben veel nieuwe songs live uitgetest, en je voelde dat die live impact hadden op het publiek. Op cd was dat niet het geval.” 

Toen de Antwerpenaar die conclusie maakte, kroop hij opnieuw in zijn pen. Hij schreef een extra single – het aanstekelijke ‘Look At Me’ – en ging met een stevige borstel door zijn producties. “Ik ben blij dat ik dat extra jaar heb gehad om aan Young Loving te sleutelen. Ik ben ervan overtuigd dat ik over een paar jaar teleurgesteld zou zijn in mezelf als ik het album vorig jaar had uitgebracht.”

Het debuut van Warhola heeft zo’n drie à vier gedaantes gehad, zegt Symons. Hij heeft er in totaal zo’n drieënhalf jaar aan geschreven. In 2014 won hij Humo’s Rock Rally. Er werd hem een gouden toekomst voorspeld, al was hij spaarzaam met het delen van nieuwe muziek. In de tussentijd overschaduwde het succes van Bazart het soloproject van de 25-jarige. 

Als Warhola het laatste jaar in de media kwam, focusten de artikels vooral op zijn aparte marketingstrategie. “Als je geen muziek uitbrengt, kunnen journalisten ook niet over je muziek schrijven. Het is mijn eigen schuld dat de aandacht naar een randfenomeen ging, maar het is gegaan zoals het gegaan is.”

Het had veel voeten in de aarde om Young Loving uit te brengen, maar ondanks de calvarietocht blijft Symons gretig. “Ik voel van jongs af de nood om muziek te maken. Ik wil iets maken waar ik trots op kan zijn. Je creëert daar voor jezelf bepaalde ambities bij: ik wil dat Warhola iets teweegbrengt. Of ik nog doelen heb? Het is niet dat ik oud ben, hè. (lacht) Ik ben nu ambitieuzer dan ooit, want er ligt eindelijk een plaat te wachten. Ik ga er alles aan doen om een zo groot mogelijke groep mensen te bereiken. Zij moeten dan maar uitmaken of de muziek goed is of niet.”

De platenhoes van ‘YOUNG LOVING’, de debuutplaat van Warhola. Beeld Warhola

Vrijheid

‘Sportskar’ en het uitbundige ‘Look At Me’ zijn de uitersten die het kegelparcours afbakenen waar Warhola tussen pop en experiment slalomt. Young Loving is een album over twijfels en verlangen. Een liefdesplaat, quoi, die het best tot haar recht komt wanneer de adrenaline door de bloedbanen giert.

“Vijf jaar geleden combineerde ik mijn muziek met productiewerk voor anderen en een job in een muziekwinkel. Ik heb geleerd mijn terrein af te bakenen.” 

Symons waakt erover om zijn laptop regelmatig dicht te klappen. Dan gaat hij reizen. “Ik vind het zalig om in het buitenland een auto te huren en lange stukken te rijden.” 

Verwijzen de veelvoudige autometaforen in zijn songtitels en teksten daarnaar? “Autorijden roept bij mij een gevoel van vrijheid op. Ik denk dat dit album pas echt zal binnenkomen tijdens een lange rit. Ik maak geen muziek voor aan de keukentafel.”

Young Loving  van Warhola verschijnt op 10/5 via Sony Music Belgium.

Beeld Francis Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.