Zaterdag 28/11/2020

DM zaptRonald Meeus

‘Oktoberfest: Beer & Blood’ is een reeks om snel weg te hijsen

'Oktoberfest: Beer & Blood' vertelt over ontstaansgeschiedenis van het wereldberoemde Duitse bierfestival.Beeld Netflix

Ronald Meeus zet de blik op oneindig. Vandaag: Oktoberfest: Beer & Blood.

Het Oktoberfest in München is gewoon alles wat u zich erbij voorstelt: bezopen ranzigheid tot cultuurerfgoed verheven. Ik heb de festiviteit ooit één keer meegemaakt, in het gezelschap van een bende Russen die na het hijsen van een bierpul of tien besloten om de al vrij onafwendbare  tocht richting totale laveloosheid nog wat te versnellen: bij ieder nieuw glas bier kwam er vanaf dat moment nog een glaasje schnapps bij. 

Het was een grotendeels clichébevestigende gebeurtenis, allemaal: ik herinner me nog vaag flarden van een optreden van een muziekband die verdacht veel klonk als Münchener Freiheit, een lokaal groepje dat halfweg de jaren 80 ook bij ons een paar hitparadeplaten had uitgebracht, en iemand die bezorgd kwam verifiëren of die plaktattoo die in m’n nek was beland toch hopelijk geen echte was. Op een gegeven moment ging onvermijdelijk het licht uit, en het ging pas de volgende ochtend weer aan op m’n hotelkamer, zonder het minste besef van hoe ik daar was geraakt.

Die hele beproeving kwam me terug voor de geest toen ik acteur Mišel Matičević met veel gedrevenheid reusachtige pullen bier in één keer door z’n keelgat zag jagen in Oktoberfest: Beer & Blood, een Duitse historische Netflix-reeks die teruggaat naar Oktoberfest editie 1900. Matičevićs personage Curt Prank, een welgestelde nieuwkomer met een schimmig verleden, wil een megatent neerpoten op het in die tijd nog vrij bescheiden bierfestivalletje, en het door de lokale middenstand gedragen volksfeest zijn eerste duw richting grote commercie geven. Maar dat gebeurt natuurlijk niet zonder slag of stoot: de brouwers hebben de rangen gesloten in een lokaal syndicaat en hij heeft heel wat overredingskracht nodig om z’n plaats op te eisen. Lees: er moet hier en daar iemand heel persoonlijk worden overtuigd, niet zelden met het verlies van een lichaamsdeel tot gevolg.

Het is een dure historische reeks, met de groezeligheid en bloeddorst van de Britse gangsterreeks Peaky Blinders en het magisch-realistische beeldtimbre van de Duitse topper Babylon Berlin. U krijgt hallucinante beelden geserveerd, met onder meer koppensnellers uit het Amazonewoud die effectief een afgehakt hoofd vinden, maar dan in de Isar-rivier die door Beieren loopt. En is die ene student niet Thomas Mann, de Duitse schrijver die in 1901 zou debuteren met Buddenbrooks: Verfall einer Familie?

Er is veel te zien in Oktoberfest: Beer & Blood, maar weinig memorabels te beleven: het verhaal overstijgt nooit de mix tussen familiekroniek en gangsterhistorie, met als extra melodramatische toets een ontluikende vrijage tussen twee jongelui afkomstig uit kampen die (letterlijk) met getrokken messen tegenover elkaar staan. De reeks verzwelgt u vooral in zijn koortsige beeldvoering, zijn uitstekende decors en zijn gedetailleerde kostumering, zonder dat ze er veel mee te vertellen heeft. Tot u de volgende ochtend wakker wordt, en het merendeel van wat er is gebeurd alweer bent vergeten. De authentieke Oktoberfest-ervaring, kortom, maar dan zonder de barstende hoofdpijn achteraf.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234