Vrijdag 06/12/2019

Saint amour

Ode aan de liefde, zelfs als die verkruimelt

Ilja Leonard Pfeijffer. Beeld Dries Luyten

Ilja Leonard Pfeijffer heerste soeverein op de jubileumeditie van Saint-Amour. Zijn Grand Hotel Europa deed het op het podium uitstekend. Maar ook Radna Fabias en Delphine Lecompte sloegen het publiek volkomen in de ban.

“We beginnen achterstevoren. Nee, niet op zijn hondjes”, zo waarschuwde presentator Sven Speybrouck. “Wél met het einde en de teloorgang van de liefde. Om daarna langzaam de geneugten en het begin ervan te ontdekken.”

Ondanks deze goocheltruc sloeg de zilveren editie van Saint-Amour vertrouwde paden in. Niet te veel scenografische spielereien tijdens de jaarlijkse literaire aubade voor die grillige god Amor. Nee, vooral een rode loper voor de schrijvers. Behoud de Begeerte-organisator Luc Coorevits bracht voor de première, vrijdag in de Antwerpse Bourla, een select kransje van zeven samen: jonger talent als Bert Moerman, Radna Fabias en Bregje Hofstede, de ‘baldadige’ dichteres Delphine Lecompte tot zwaargewichten uit de Nederlandse letteren, Ilja Leonard Pfeijffer en Tommy Wieringa, en de Fransman Philippe Claudel. Muzikale decadentie kwam er van Sylvie Kreusch en op smaak gebrachte kitsch van het Nederlandse fenomeen Sven Ratzke. 

Spreekstalmeester Sven Speybrouck hield er van meet af aan stevig het tempo in met grapjes die alle kanten op stuiterden maar zeer vaak raak schoten. Bert Moerman, vorig jaar gedebuteerd met de speelse roman Niet dat het iets uitmaakt (goed voor de Bronzen Uil Publieksprijs), beet de spits af. Hij ijlde zich door zijn tekst alsof een bende buffels hem op de hielen zat, met af en toe een tongstruikeling tot gevolg. Bregje Hofstede, bejubeld voor haar tweede roman Drift, bleek minder uit haar lood te slaan. Met chirurgische precisie serveerde ze fragmenten waarin de liefde eerst nog opvonkt, maar daarna verkruimelt. Al zochten de clichés weleens toenadering: “Terwijl we vreeën, langzaam en later heftig met de knallende donderslagen boven ons, praatte hij tegen me. Zo diep als toen heb ik hem nog nooit durven geloven.”

Pas bij de intrede van Tommy Wieringa en Ilja Leonard Pfeijfer, allebei gehuld in onkreukbaar kostuum, zette de zaal zich echt schrap. Wieringa, met piepklein ziekenfondsbrilletje , las meermaals voor uit het bekroonde De Heilige Rita, waarin de liefde dubieuze allures aanneemt. Pfeijffer schikte zijn dasspeld goed, legde zijn handen breed over de pupiter en barstte los. Soeverein en met barokke wellustigheid wekte hij zijn monumentale roman Grand Hotel Europa tot leven, met perfect getimede fragmenten waarin zowel het gehannes als genot van de liefde werd gevierd. En wat als een buikdanseres een cruciaal gesprek verstoort? “Zodra de danseres haar zeven sluiers had afgeworpen – dat was vrijwel onmiddellijk – werd overdreven zichtbaar dat zij geen voluptueuze rubensiaanse vetvirtuoos was, maar een afgetraind Oekraïens fotomodel, dat in de weekends waarschijnlijk bijverdiende als pitspoes op het racecircuit.”

Hoogtepunten

Nog hoogtepunten? Ongetwijfeld de performance van de Nederlandse poëziesensatie Radna Fabias, van wie het debuut Habitus door Speybrouck werd vergeleken met Lucebert en Claus. Met een stem als vloeibaar goud las de uit Curaçao afkomstige Fabias voor, gulzig en geil, in een gewiekst spel met timbre, taal en genderthema’s alsof ze nooit anders had gedaan.

Delphine Lecompte. Beeld Dries Luyten

En toen mocht dichteres Delphine Lecompte. Ze stoof het podium op als een uit koers geslagen meteoriet, gehuld in haar geliefkoosde Noorse trui, sjofelig kleurrijke jeans en schapenvacht-enkellaarzen. Met haar karakteristieke tremolo in de stem bezong ze haar vier maanden durende verliefdheid op een ‘bedeesde zeepzieder’: “Ik denk aan de mooie hemden van de bedeesde zeepzieder/ Mooi als hij ze draagt, al zet hij vaak te veel knopjes open/ Het kan toch niet de bedoeling zijn dat iedereen de vorm van zijn sleutelbeenderen ziet.” Ingetogener ging het er aan toe bij Philippe Claudel, die in delicieus en rijk geschakeerd Frans zijn tedere, amoureuze kant toonde. Je kon niet anders dan licht beroesd de nacht ingaan. Ja, Saint-Amour flikte het weer.

begeerte.be, op tournee tot 16/2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234